Levende oceanen

Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ze spelen ook een belangrijke rol in het reguleren van het klimaat. Maar de oceanen verkeren in zwaar weer. Van alle visbestanden is 80 procent overbevist, de diepzee wordt vernietigd en prachtig koraal verbleekt. Gelukkig zijn de oceanen sterk en kunnen ze herstellen. Daar moeten we ze dan wél bij helpen.

Oceanen vormen het leefgebied voor miljoenen bijzondere diersoorten en planten. Daarnaast wordt het klimaat voor een belangrijk deel door onze wereldzeeën gereguleerd. Dat dezelfde oceanen in een jammerlijke staat verkeren, heeft vanzelfsprekend zijn weerslag op een leefbare aarde. Herstel is nog mogelijk, maar dan moet er wel snel wat gebeuren.

Het probleem

Het zeeleven heeft vooral te lijden onder bedreigingen als overbevissing, vervuiling en klimaatverandering. Als we hier niets tegen doen, laten we de oceanen leeg en ongezond achter voor de volgende generaties.

De oplossing

Greenpeace beschermt de oceanen. Een van de manieren waarop we de oceanen weer gezond kunnen maken, is het instellen van zeereservaten.

Wat we nu doen

Greenpeace doet onderzoek, lobbyt en komt in actie om de oceanen te redden. Wilt u weten hoe?

Wat kun jij doen?

Wil jij ons helpen de oceanen en het leven in zee te beschermen?

De laatste updates

Nederlandse rederijen in de fout