De oplossing: zeereservaten en duurzame vismethoden

Om gevarieerd en voldoende leven in onze zeeën te behouden, moet er een einde komen aan overbevissing. Een groot netwerk van zeereservaten zorgt voor het behoud van het onderwaterleven. Niet alleen visbestanden zullen door zeereservaten sneller herstellen, maar ook ander zeeleven zoals koralen en de bedreigde walvis.

Greenpeace houdt zich via bezig met het –direct of indirect- herstel en behoud van het leven in de wereldzeeën. We richten ons met name op het instellen van zeereservaten en het beëindigen van overbevissing, illegale visserij en schadelijke vangstmethoden. Daarnaast werken we op vele fronten actief aan het stoppen van klimaatverandering. En om te verhinderen dat giftige stoffen in zee belanden, werken we aan een duurzame landbouw en schonere textielindustrie.

Zeereservaten

In een zeereservaat wordt al het leven helemaal met rust gelaten. Niet alleen de planten en dieren onder water, maar ook bijvoorbeeld zeevogels, zoals albatrossen. Naar olie of gas boren, vissen en zand of grind winnen is in zo’n gebied niet toegestaan. Zo krijgt het de kans zijn natuurlijke balans terug te vinden. En niet alleen het ecosysteem binnen de grenzen van het zeereservaat kan zo herstellen, ook het zeeleven buiten het beschermde gebied verbetert. De hoeveelheid dieren, planten en voedsel binnen het reservaat neemt toe, vissen groeien er groter en leggen meer eitjes wat weer een positief effect heeft op de gebieden rondom het zeereservaat. Vissers kunnen buiten het reservaat dan ook prima duurzaam vissen. Bovendien is een gezond ecosysteem beter opgewassen tegen verslechterende omstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Sommige zeedieren leggen in hun leven duizenden kilometers af, van de plek waar ze jongen krijgen of eitjes leggen naar hun voedselplaatsen. Paling is een bekend voorbeeld, maar ook walvissen trekken hier jaarlijks de halve wereld voor over. Om alle leefgebieden en hun inwoners te beschermen is een wereldwijd netwerk van aaneengesloten zeereservaten nodig dat 40 procent van de oceanen beslaat. Zo ver zijn we nog lang niet: zelfs als we alle zeereservaten bij elkaar optellen, is dat samen nu nog niet eens drie procent.

Lees het rapport Emercency Oceans Rescue Plan om meer te weten te komen over zeereservaten of bekijk onderstaand filmpje, dat laat zien hoe het zeeleven in zeereservaten de kans krijgt om te herstellen.

Duurzame visserij

Kiezen voor duurzame visserij is essentieel voor een herstel van de natuurlijke balans in onze oceanen. Duurzaam vissen betekent het gebied goed beheren: met mate en alleen op gezonde visbestanden vissen, en gebruikmaken van vangstmethoden die de zeebodem niet aantasten en geen ongewenste bijvangsten van andere soorten tot gevolg hebben.

Meer weten?

Lees onze brochure Schone oceanen vol gezonde vis.

Lees hier wat wij nu doen voor de bescherming van onze oceanen.

De laatste updates

Neptunus woest op Coca-Cola

Nieuwsartikel | 20 november, 2017 om 17:00

De Romeinse god van de zee kwam zaterdag aan land in Scheveningen. Zonder stoomboot, maar mét een net vol ‘strooigoed’. Van plastic.

Iedereen kan de hoofdrol spelen in deze film

Nieuwsartikel | 7 november, 2017 om 11:40

In een nieuwe video kan de kijker zelf de strijd aangaan met een angstaanjagend monster, genaamd 'De Rode Dood'. Door het invullen van een paar gegevens duiken jouw naam en foto op allerlei onverwachte momenten in de video op.

4 redenen waarom het nieuwe duurzaamheidsbeleid van Coca-Cola de plastic soep niet oplost

Nieuwsartikel | 6 november, 2017 om 16:54

Coca-Cola toont zich weinig ambitieus in het vandaag gepubliceerde duurzaamheidsbeleid voor West-Europa. De frisdrankgigant noemt nauwelijks concrete doelstellingen om zijn plastic voetafdruk tegen te gaan. Voorlopig blijft het bedrijf leunen op...

1 - 3 van 274 resultaten.

De oplossing

Onderwerpen