Nieuw Europees Visserijbeleid

De komende tijd is cruciaal voor de toekomst van onze oceanen. Europese ministers gaan beslissen over een nieuw Europees visserijbeleid. Daarin wordt vastgelegd waar en hoeveel de landen mogen vissen. Een uitgelezen kans om prangende problemen als overbevissing en de vernietiging van de zeebodem aan te pakken.

Het Europese Visserijbeleid gaat, onder andere, over hoeveel en waar de Europese landen mogen vissen. Een sterk beleid is de laatste kans om de flink leeggeviste Europese zeeën te redden. Als nu de juiste keuzes worden gemaakt, genieten we in de toekomst weer van volle zeeën. En is er sprake van een eerlijke, duurzame visserij.

Een drastische hervorming van het Europese visserijbeleid is noodzakelijk. Greenpeace pleit voor verandering op de volgende gebieden:

Aanpak van overcapaciteit van de Europese vloot

De Europese vloot telt simpelweg te veel schepen voor te weinig vis. Nu die schepen de zeeën hier voor een groot deel hebben leeggevist, verplaatsen ze hun praktijken naar gebieden buiten Europa. Zo vist de (deels Nederlandse) vloot van de Pelagic Freezer-Trawler Association (PFA) de West-Africaanse wateren leeg. Greenpeace vindt dat de capaciteit van de Europese vissersvloot moet overeenkomen met de beschikbare vis, en dus flink moet krimpen.

Instellen zeereservaten

In zeereservaten wordt al het leven helemaal met rust gelaten. Niet alleen de planten en dieren onder water, maar ook zeevogels zoals albatrossen. Hier mag dus niemand vissen, naar olie of gas boren of zand of grind winnen. Zo krijgt het gebied de kans om te herstellen. Daarom vind je daar meer vissoorten en grotere vissen dan erbuiten. Ook het andere zeeleven neemt er explosief toe.

Geen subsidies meer voor piratenvisserij

Europa subsidieert Spaanse visserijbedrijven die zich schuldig maken aan illegale visserij. Dat blijkt uit het rapport 'Ocean Inquirer'. Ondanks waarschuwingen van de Europese Commissie blijft Spanje de piratenvissers financieel steunen in plaats van ze torenhoge boetes op te leggen.

Einde aan diepzeevisserij

Diepzeevisserij - de meest destructieve vorm van visserij- is een van de meest sprekende voorbeelden van een falend Europees visserijbeleid. Europa susidieert diepzeevisserij, ook met Nederlands belastinggeld.

Einde aan het plunderen van Afrikaanse wateren

De EU sluit met landen in Afrika visserijverdragen die het voor Europese vissers mogelijk maken om voor de kust van West-Afrika hun slag te slaan. Ook vanuit Nederland vertrekken jaarlijks reusachtige schepen, de grootste van Europa, om in de wateren van Mauritanië te vissen op makreel en sardine. Deze grootschalige visserij wordt gefinancierd met ons belastinggeld. Bekijk ook de uitzending van Uitgesproken Vara over dit onderwerp (vanaf 19:38). Lees meer in ons Engelstalige webzine 'Africa feeds Europe »

In actie voor de kust van West-Afrika

In maart en april 2012 voer Greenpeace-schip de Arctic Sunrise langs de West-Afrikaanse kust. Met deze tour gaven we aandacht aan de plundering van de Afrikaanse zeeën door grote buitenlandse schepen en kwamen we in actie. Lees meer >>

Ook veel Nederlanders vinden dat onze visserij anders moet. Maar liefst tweederde is van mening dat visserijbeleid hoog op de politieke agenda moet staan. In een reeks video's spreken bekende en minder bekende Nederlanders zich uit voor een sterk visserijbeleid. Bekijk en deel de video's hier >>

vissen

Geef oceanen ruimte om te herstellen

Oceanen zijn de bron van ons bestaan. Het leven in de oceanen is van een ongekende schoonheid. Maar deze schoonheid wordt door onder andere overbevissing ernstig bedreigd.

Daarom pleiten Greenpeace en wetenschappers ervoor om 40 procent van alle oceanen tot zeereservaat uit te roepen en daarbuiten uitsluitend duurzaam te vissen. Want iedereen - strandbezoeker, watersporter en visser - heeft baat bij gezonde sterke oceanen. Lees meer >>

Onderwerpen