De oplossing: zeereservaten en duurzame vismethoden

Om levende zeeën terug te krijgen, moeten we stoppen met overbevissing, inclusief de walvisjacht. Dat kunnen we bereiken door te kiezen voor duurzame vismethoden en door 40 procent van de zeeën als zeereservaat beschermen.

Zeereservaten

In zeereservaten wordt al het leven helemaal met rust gelaten. Niet alleen de planten en dieren onder water, maar ook zeevogels zoals albatrossen. Hier mag dus niemand vissen, naar olie of gas boren of zand of grind winnen. Zo krijgt het gebied de kans om te herstellen. Daarom vind je daar meer vissoorten en grotere vissen dan erbuiten. Ook het andere zeeleven neemt er explosief toe.

En wanneer het ecosysteem binnen de grenzen van het zeereservaat weer gezond is, neemt ook het zeeleven buiten het beschermde gebied toe. Dit heeft weer een positief effect op de visserij. En net zo belangrijk: een gezond ecosysteem is beter opgewassen tegen verslechterende omstandigheden, zoals klimaatverandering.

Sommige zeedieren leggen in hun leven duizenden kilometers af, van de plek waar ze jongen krijgen of eitjes leggen naar hun voedselplaatsen. Paling is een bekend voorbeeld, maar ook walvissen trekken jaarlijks de halve wereld over. Daarom is een wereldwijd netwerk van aaneengesloten zeereservaten nodig, dat 40 procent van de oceanen beslaat. Zo ver zijn we nog lang niet: zelfs al tellen we alle zeereservaten bij elkaar op, dan is dat samen nu nog geen 1 procent.

Lees het rapport Emercency Oceans Rescue Plan om meer te weten te komen over zeereservaten of bekijk dit filmpje. Het laat zien hoe in zeereservaten het zeeleven de kans krijgt om te herstellen.

Duurzame vismethoden

Kiezen voor duurzame visserij is essentieel om de natuurlijke balans in onze oceanen weer terug te krijgen. Dit betekent dat met mate moet worden gevist en alleen op gezonde visbestanden. De methode van vissen of kweken mag geen negatieve gevolgen hebben voor de omgeving en ander zeeleven. Bijvangst, het omploegen van de zeebodem of de vernietiging van mangrovebossen zijn dus uit den boze.

Meer weten?

Lees onze brochure Schone oceanen vol gezonde vis.

Lees hier wat wij nu doen voor de bescherming van onze oceanen.

De laatste updates

Hoera! Minder plastic tasjes in Europa

Nieuwsartikel | 27 februari, 2015 om 21:30

UPDATE 27 februari 2015- De Europese Unie heeft besloten het gebruik van plastic tasjes te gaan terugdringen, en in Nederland is dat al vanaf volgend jaar te merken bij de kassa.

Kijktip: De Zeven Zeeën

Nieuwsartikel | 5 februari, 2015 om 10:05

Wie is de beste actievoerder voor de bedreigde zeeën? Tien bekende Nederlanders gaan daarvoor de ultieme uitdaging aan in De Zeven Zeeën, een spannende nieuwe spelshow die BNN vanaf 30 maart uitzendt. Kijk snel de exclusieve trailer.

Europese visquota weer maatje te veel

Nieuwsartikel | 18 december, 2014 om 11:51

Dankzij de ministers van Visserij mogen de Europese vissersschepen onze zeeën en oceanen volgend jaar blijven overbevissen. Dat is de teleurstellende conclusie na hun onderhandelingen over de jaarlijkse visquota.

1 - 3 van 243 resultaten.

De oplossing

Onderwerpen