De oplossing: zeereservaten en duurzame vismethoden

Om gevarieerd en voldoende leven in onze zeeën te behouden, moet er een einde komen aan overbevissing. Een groot netwerk van zeereservaten zorgt voor het behoud van het onderwaterleven. Niet alleen visbestanden zullen door zeereservaten sneller herstellen, maar ook ander zeeleven zoals koralen en de bedreigde walvis.

Greenpeace houdt zich via bezig met het –direct of indirect- herstel en behoud van het leven in de wereldzeeën. We richten ons met name op het instellen van zeereservaten en het beëindigen van overbevissing, illegale visserij en schadelijke vangstmethoden. Daarnaast werken we op vele fronten actief aan het stoppen van klimaatverandering. En om te verhinderen dat giftige stoffen in zee belanden, werken we aan een duurzame landbouw en schonere textielindustrie.

Zeereservaten

In een zeereservaat wordt al het leven helemaal met rust gelaten. Niet alleen de planten en dieren onder water, maar ook bijvoorbeeld zeevogels, zoals albatrossen. Naar olie of gas boren, vissen en zand of grind winnen is in zo’n gebied niet toegestaan. Zo krijgt het de kans zijn natuurlijke balans terug te vinden. En niet alleen het ecosysteem binnen de grenzen van het zeereservaat kan zo herstellen, ook het zeeleven buiten het beschermde gebied verbetert. De hoeveelheid dieren, planten en voedsel binnen het reservaat neemt toe, vissen groeien er groter en leggen meer eitjes wat weer een positief effect heeft op de gebieden rondom het zeereservaat. Vissers kunnen buiten het reservaat dan ook prima duurzaam vissen. Bovendien is een gezond ecosysteem beter opgewassen tegen verslechterende omstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Sommige zeedieren leggen in hun leven duizenden kilometers af, van de plek waar ze jongen krijgen of eitjes leggen naar hun voedselplaatsen. Paling is een bekend voorbeeld, maar ook walvissen trekken hier jaarlijks de halve wereld voor over. Om alle leefgebieden en hun inwoners te beschermen is een wereldwijd netwerk van aaneengesloten zeereservaten nodig dat 40 procent van de oceanen beslaat. Zo ver zijn we nog lang niet: zelfs als we alle zeereservaten bij elkaar optellen, is dat samen nu nog niet eens drie procent.

Lees het rapport Emercency Oceans Rescue Plan om meer te weten te komen over zeereservaten of bekijk onderstaand filmpje, dat laat zien hoe het zeeleven in zeereservaten de kans krijgt om te herstellen.

Duurzame visserij

Kiezen voor duurzame visserij is essentieel voor een herstel van de natuurlijke balans in onze oceanen. Duurzaam vissen betekent het gebied goed beheren: met mate en alleen op gezonde visbestanden vissen, en gebruikmaken van vangstmethoden die de zeebodem niet aantasten en geen ongewenste bijvangsten van andere soorten tot gevolg hebben.

Meer weten?

Lees onze brochure Schone oceanen vol gezonde vis.

Lees hier wat wij nu doen voor de bescherming van onze oceanen.

De laatste updates

54.780 kiezels voor bescherming van de Noordzee

Nieuwsartikel | 26 mei, 2015 om 8:00

‘Dijksma: red de Noordzee!’ Met 54.780 kiezelsteentjes staat deze oproep gegrift voor het ministerie van Economische Zaken in Den Haag. Ze vertegenwoordigen het aantal mensen dat nu al ons manifest voor bescherming van de bedreigde zeeën heeft...

Infographic: Nederlandse Noordzeefacts

Nieuwsartikel | 25 mei, 2015 om 17:10

Hoe staat de Nederlandse Noordzee ervoor? Deze handige infographic legt het uit.

Bouw ‘vissenparadijs’ in de Noordzee gestart

Nieuwsartikel | 20 mei, 2015 om 23:30

De aanleg van een vissenparadijs in het natuurgebied de Klaverbank in de Noordzee is begonnen. Dit zijn de 6 dingen die je moet weten:

1 - 3 van 251 resultaten.

De oplossing

Onderwerpen