De oplossing: zeereservaten en duurzame vismethoden

Om gevarieerd en voldoende leven in onze zeeën te behouden, moet er een einde komen aan overbevissing. Een groot netwerk van zeereservaten zorgt voor het behoud van het onderwaterleven. Niet alleen visbestanden zullen door zeereservaten sneller herstellen, maar ook ander zeeleven zoals koralen en de bedreigde walvis.

Greenpeace houdt zich via bezig met het –direct of indirect- herstel en behoud van het leven in de wereldzeeën. We richten ons met name op het instellen van zeereservaten en het beëindigen van overbevissing, illegale visserij en schadelijke vangstmethoden. Daarnaast werken we op vele fronten actief aan het stoppen van klimaatverandering. En om te verhinderen dat giftige stoffen in zee belanden, werken we aan een duurzame landbouw en schonere textielindustrie.

Zeereservaten

In een zeereservaat wordt al het leven helemaal met rust gelaten. Niet alleen de planten en dieren onder water, maar ook bijvoorbeeld zeevogels, zoals albatrossen. Naar olie of gas boren, vissen en zand of grind winnen is in zo’n gebied niet toegestaan. Zo krijgt het de kans zijn natuurlijke balans terug te vinden. En niet alleen het ecosysteem binnen de grenzen van het zeereservaat kan zo herstellen, ook het zeeleven buiten het beschermde gebied verbetert. De hoeveelheid dieren, planten en voedsel binnen het reservaat neemt toe, vissen groeien er groter en leggen meer eitjes wat weer een positief effect heeft op de gebieden rondom het zeereservaat. Vissers kunnen buiten het reservaat dan ook prima duurzaam vissen. Bovendien is een gezond ecosysteem beter opgewassen tegen verslechterende omstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Sommige zeedieren leggen in hun leven duizenden kilometers af, van de plek waar ze jongen krijgen of eitjes leggen naar hun voedselplaatsen. Paling is een bekend voorbeeld, maar ook walvissen trekken hier jaarlijks de halve wereld voor over. Om alle leefgebieden en hun inwoners te beschermen is een wereldwijd netwerk van aaneengesloten zeereservaten nodig dat 40 procent van de oceanen beslaat. Zo ver zijn we nog lang niet: zelfs als we alle zeereservaten bij elkaar optellen, is dat samen nu nog niet eens drie procent.

Lees het rapport Emercency Oceans Rescue Plan om meer te weten te komen over zeereservaten of bekijk onderstaand filmpje, dat laat zien hoe het zeeleven in zeereservaten de kans krijgt om te herstellen.

Duurzame visserij

Kiezen voor duurzame visserij is essentieel voor een herstel van de natuurlijke balans in onze oceanen. Duurzaam vissen betekent het gebied goed beheren: met mate en alleen op gezonde visbestanden vissen, en gebruikmaken van vangstmethoden die de zeebodem niet aantasten en geen ongewenste bijvangsten van andere soorten tot gevolg hebben.

Meer weten?

Lees onze brochure Schone oceanen vol gezonde vis.

Lees hier wat wij nu doen voor de bescherming van onze oceanen.

De laatste updates

Lees dit als je wilt weten hoe het echt met de Noordzee gaat

Nieuwsartikel | 30 november, 2016 om 17:08

Vissers vertellen je dat in de Noordzee genoeg vis te vinden is die op relatief duurzame wijze wordt gevangen. Nieuw onderzoek toont aan dat dit niet helemaal klopt. De onderzoeksresultaten zijn weergegeven in de Visvangstwijzer.

Tonijn: blik vol valse beloftes

Nieuwsartikel | 21 november, 2016 om 6:00

Duurzaam gevangen, met respect voor de natuur. Tonijn-in-blik-merken schermen graag met zulke termen. En met zo’n aanbeveling, zou je haast denken dat het wel weer op het menu kan. Greenpeace nam de proef op de som… en trok bij John West een blik...

Nederlandse supertrawlers laten Noord- en Zuidpoolgebied met rust

Nieuwsartikel | 31 augustus, 2016 om 17:10

‘Duurzame visserij en gezonde zeeën.’ Dat is niet alleen de missie van Greenpeace maar sinds vandaag ook het gezamenlijke doel van de grootste vissersbedrijven van Nederland. Te beginnen bij de kwetsbare Noord- en Zuidpool.

1 - 3 van 263 resultaten.

De oplossing

Onderwerpen