Sterke bossen

Verreweg de meeste dieren- en plantensoorten die op land voorkomen, zijn te vinden in de bossen. Van de schitterende tropische bossen die onze aarde ooit rijk was, is sinds de vorige eeuw helaas al de helft verdwenen. Greenpeace wil een wereldwijde stop op ontbossing. Dat is belangrijk voor de dieren en mensen die van de bossen afhankelijk zijn, maar ook om klimaatverandering tegen te gaan.

Bedreigingen

Bossen worden niet alleen gekapt voor de houtindustrie. De belangrijkste oorzaak van ontbossing is de oprukkende landbouw. Op de kaalgekapte of platgebrande grond worden gewassen zoals soja en oliepalmen verbouwd, om producten te maken die in ons winkelwagentje belanden: van pindakaas tot shampoo. Ook wordt veel bos gekapt om plaats te maken voor de veeteelt. En alsof dat niet erg genoeg is, rijden onze auto’s tegenwoordig deels op biobrandstoffen, waarvoor steeds meer bossen dreigen te worden gekapt.

Oplossing

Greenpeace wil dat overheden van bosrijke landen hun bossen beschermen. Samen met de lokale bevolking moeten overheden komen tot een duurzaam beheer van de natuurlijk rijkdommen. Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen en geen grondstoffen meer afnemen waarvoor bos tegen de vlakte is gegaan.

Wat we nu doen

De grootste tropische bossen ter wereld liggen in Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en het Congobekken. In alle drie de gebieden heeft Greenpeace een team dat samen met de lokale bevolking werkt aan het behoud van het regenwoud. We maken afspraken met bedrijven die toezeggen geen bos meer te kappen en we pakken de handel in illegaal hout aan, onder meer door te pleiten voor strengere importwetten.

Wat jij kunt doen

Er zijn vele manieren waarop je kunt helpen met het letterlijk groen houden van onze planeet. Bijvoorbeeld door te letten op keurmerken als je printerpapier koopt en minder vlees te eten. Ook kun je onze campagnes steunen, via een muisklik als online actievoerder of als vrijwilliger.

De laatste updates

Greenpeace wint rechtszaak tegen NVWA

Nieuwsartikel | 13 juli, 2017 om 16:44

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is door de rechter flink op de vingers getikt: de handhaving van de Europese Houtwet voldoet niet en dus moet de NVWA haar werk opnieuw doen.

Dossier Amazone: bescherming regenwoud bedreigd door fraude en corruptie

Nieuwsartikel | 6 juni, 2017 om 16:07

Brazilië wist lange tijd de ontbossing in de Amazone te verminderen. Maar de huidige chaos van fraude, corruptie en geweld bedreigen dit succes. Greenpeace stapt uit het verdrag met slachthuizen, maar verstevigt samenwerking met lokale bevolking.

Nederlandse houthandelaar zat fout, zegt ook de rechtbank

Nieuwsartikel | 1 juni, 2017 om 15:20

Gefeliciteerd NVWA! De historische sanctie die deze Nederlandse ‘houtpolitie’ vorig jaar uitdeelde, is volgens de rechter terecht. 1 bedrijf, 1 sanctie… Waarom is dit ook alweer een mijlpaal?

Houtkapbedrijf brengt vrijheid van meningsuiting in het geding

Nieuwsartikel | 16 mei, 2017 om 15:55

Met peperdure rechtszaken wil houtkapbedrijf Resolute Greenpeace en andere milieuorganisaties het zwijgen opleggen. Als ze winnen, is de impact enorm...

De bonobo in Congo kan niet zonder het moratorium

Nieuwsartikel | 15 mei, 2017 om 11:00

Het leefgebied van bonobo’s in de Democratische Republiek Congo loopt gevaar. Precies 15 jaar geleden werd een verbod op het toewijzen van kapgebieden ingesteld. Maar in de top van de Congolese regering zijn er genoeg mensen die van dit...

1 - 5 van 196 resultaten.

Onderwerpen