Sterke bossen

Verreweg de meeste dieren- en plantensoorten die op land voorkomen, zijn te vinden in de bossen. Van de schitterende tropische bossen die onze aarde ooit rijk was, is sinds de vorige eeuw helaas al de helft verdwenen. Greenpeace wil een wereldwijde stop op ontbossing. Dat is belangrijk voor de dieren en mensen die van de bossen afhankelijk zijn, maar ook om klimaatverandering tegen te gaan.

Bedreigingen

Bossen worden niet alleen gekapt voor de houtindustrie. De belangrijkste oorzaak van ontbossing is de oprukkende landbouw. Op de kaalgekapte of platgebrande grond worden gewassen zoals soja en oliepalmen verbouwd, om producten te maken die in ons winkelwagentje belanden: van pindakaas tot shampoo. Ook wordt veel bos gekapt om plaats te maken voor de veeteelt. En alsof dat niet erg genoeg is, rijden onze auto’s tegenwoordig deels op biobrandstoffen, waarvoor steeds meer bossen dreigen te worden gekapt.

Oplossing

Greenpeace wil dat overheden van bosrijke landen hun bossen beschermen. Samen met de lokale bevolking moeten overheden komen tot een duurzaam beheer van de natuurlijk rijkdommen. Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen en geen grondstoffen meer afnemen waarvoor bos tegen de vlakte is gegaan.

Wat we nu doen

De grootste tropische bossen ter wereld liggen in Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en het Congobekken. In alle drie de gebieden heeft Greenpeace een team dat samen met de lokale bevolking werkt aan het behoud van het regenwoud. We maken afspraken met bedrijven die toezeggen geen bos meer te kappen en we pakken de handel in illegaal hout aan, onder meer door te pleiten voor strengere importwetten.

Wat jij kunt doen

Er zijn vele manieren waarop je kunt helpen met het letterlijk groen houden van onze planeet. Bijvoorbeeld door te letten op keurmerken als je printerpapier koopt en minder vlees te eten. Ook kun je onze campagnes steunen, via een muisklik als online actievoerder of als vrijwilliger.

De laatste updates

9 bossen wereldwijd die je wil zien (en die nu beter beschermd zijn)

Nieuwsartikel | 25 oktober, 2016 om 12:19

2016 is nu al een mooi jaar voor de bossen wereldwijd. Miljoenen mensen kwamen met Greenpeace in actie om ze te beschermen. En met succes! Bekijk hier onze verzameling van bijzondere bossen wereldwijd die dankzij people power beter beschermd zijn.

BREAKING: bossenvernietiger IOI stilgelegd

Nieuwsartikel | 27 september, 2016 om 7:00

Twee getroffen Indonesiërs blokkeren samen met Greenpeace actievoerders de raffinaderij van palmolie-gigant IOI op de Rotterdamse Maasvlakte. Samen met Greenpeace protesteren ze tegen de aanhoudende vernietiging van het Indonesische regenwoud...

Wie legt bossenvernietiger IOI het vuur aan de schenen?

Nieuwsartikel | 15 september, 2016 om 8:00

Begin dit jaar ontbonden veel multinationals hun contracten met palmoliehandelaar IOI vanwege zijn vernietigende beleid dat de bossen in Indonesië in snel tempo in de as legt. Helaas kan IOI inmiddels zijn palmolie toch weer verhandelen als...

Succes in de Amazone: deze megadam gaat niet door

Nieuwsartikel | 8 augustus, 2016 om 16:36

Het plan voor een enorme dam in het hart van de Amazone krijgt geen milieuvergunning. 42 andere bouwprojecten in het regenwoud staan nog op de agenda.

Voer 20 juli LIVE online actie voor de Amazone

Nieuwsartikel | 20 juli, 2016 om 7:30

Maar liefst 1 miljoen mensen tekenden de petitie om in actie te komen tegen 43 megadammen in de Amazone. Maar Siemens luistert niet.

1 - 5 van 187 resultaten.

Onderwerpen