Wat we nu doen

De strijd tegen ontbossing is voor Greenpeace een prioriteit. Door de bossen te laten staan, zetten we een rem op klimaatverandering en voorkomen we dat bedreigde dieren en planten uitsterven. Ook zorgen we er voor dat de miljoenen mensen die van de bossen afhankelijk zijn voor hun levensonderhoud niet in armoede vervallen.

Voor de mensen, met de mensen

Om de bossen te redden, moet je in de bossen zijn. Onze gedreven teams in de Amazone, Indonesië en het Congobekken houden nauwgezet in de gaten wat grote bedrijven daar uitspoken. Dat belangrijke werk doen we samen met de inheemse bevolking, die ontbossing dagelijks aan den lijve ondervindt. Zo hielden we op Sumatra samen met de lokale bevolking de expansie van een groot papierbedrijf tegen.

Mailtjes voor het regenwoud

Ontbossing is tegenwoordig voor veel mensen geen ver-van-mijn-bedshow meer. Wereldwijd worden we in onze campagnes gesteund door vele supporters, van actievoerders tot cyberactivisten. Bedrijven ontdekken dat consumenten verder kijken dan hun portemonnee en de glimmende verpakking van de producten die ze kopen. Dat laatste kun je heel letterlijk nemen. Greenpeace trof in de verpakkingen van barbiepoppen, lego en ander speelgoed sporen aan van tropisch hardhout.

Vele honderdduizenden protestmails later konden speelgoedfabrikanten als Mattel en Lego niet anders dan kiezen voor duurzame verpakkingen. Ook kregen we met de hulp van onze supporters onder andere Nestlé en Nutricia zover om hun contracten met APP, een van de grootste pulp- en papierbedrijven ter wereld, te verbreken. Na jarenlange publieke druk en onderhandelingen met Greenpeace beloofde ook APP te stoppen met het kappen van bossen.

Weg met illegaal hout

In de Amazone, Indonesië en het Congobekken is er regelgeving om de bossen te beschermen. Helaas worden die regels continu geschonden. Het ontbreekt simpelweg aan adequate controle. Zo is naar schatting tussen de 34 en 72 procent van alle houtkap in de Braziliaanse Amazone illegaal. In Indonesië is dit 40 tot 61 procent. Dit probleem moet worden aangepakt door betere naleving van de regels, maar ook door de internationale handel in illegaal hout aan banden te leggen.

Want hoe zie je als consument of jouw tuinstoel is gemaakt van legaal gekapt hout? Daar is geen beginnen aan. Daarom pleit Greenpeace al jaren voor strenge wetgeving die de handel in illegaal hout aan banden legt.

Wat jij kunt doen

Kijk hier wat je kunt doen om de bossen te beschermen.

Overwinning in Canada

Bekijk de video om te zien wat het effect kan zijn van een jarenlange campagne.