Schone energie

Samen kunnen we de desastreuze gevolgen van klimaatverandering tegengaan. Dat toont Greenpeace met onafhankelijke wetenschappers aan in een haalbaar en betaalbaar energiescenario. De oplossing: inzetten op schone energie uit bijvoorbeeld zon, wind en water, in combinatie met slim energiegebruik. Kernenergie en vervuilende kolencentrales zijn in dit scenario overbodig.

Het probleem

Het klimaat verandert ingrijpend. De oorzaak: we verbruiken (en verspillen) te veel energie en vernietigen onze oerbossen. Daarmee pompen we grote hoeveelheden CO2 de atmosfeer in. In de toekomst zullen we meer en meer te maken krijgen met de verwoestende gevolgen, zoals stijgende zeeën, droogtes en overstromingen. Onze verslaving aan fossiele brandstoffen zoals aardolie, vormt ook een bedreiging voor prachtige gebieden als de Noordpool. Bedrijven als Shell en Gazprom staan klaar om naar olie te boren in het iconische leefgebied van de ijsbeer.

De oplossing

Het is tijd voor een energie[r]evolutie: door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen en het kwetsbare Noordpoolgebied beschermen.

Wat we nu doen

Greenpeace onderzoekt, voert overleg en komt waar nodig in actie om bedrijven en overheden de overstap te laten maken naar schone energie. Benieuwd hoe?

Wat kun jij doen?

Jij kunt ons helpen om een wereld te creëren die draait op schone energie. Kijk snel hoe jij het verschil kunt maken

De laatste updates

Groningen verdoezelt cruciale informatie over kolencentrale Essent

Nieuwsartikel | 12 december, 2014 om 16:35

Na een jarenlange juridische lijdensweg heeft Greenpeace inzage gekregen in het 328 pagina’s tellende onderonsje over de afgegeven natuurvergunning tussen kolengigant RWE/Essent en de provincie Groningen. Ruim 200 pagina’s zijn volledig...

Greenpeace biedt verontschuldigingen aan wegens actie bij Nazcalijnen in Peru

Nieuwsartikel | 10 december, 2014 om 18:15

UPDATE 11 december 2014 - Greenpeace biedt haar oprechte excuses aan aan de bevolking van Peru voor de grieven die zijn veroorzaakt door een actie tegen klimaatverandering bij de beroemde Nazca-lijnen.

Tweede Kamer wil verbod olieboringen op Noordpool

Nieuwsartikel | 9 december, 2014 om 16:54

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft vandaag een motie aangenomen voor bescherming van het kwetsbare Noordpoolgebied.

Groene ranglijst stroomleveranciers

Nieuwsartikel | 8 december, 2014 om 19:30

Duurzame energie: Nog niet alle stroomleveranciers hebben het licht gezien. Deze groene ranglijst zet de energieleveranciers op een rij.

Google kiest voor Nederlandse wind

Nieuwsartikel | 4 december, 2014 om 12:00

Op dezelfde plek waar Essent met de grootste kolencentrale van Nederland de natuur en het klimaat ernstig bedreigt, kiest Google voor duurzame windenergie. Google kondigde onlangs aan dat het zijn nieuwe datacentrum in het Groningse Eemshaven,...

1 - 5 van 437 resultaten.

Onderwerpen