Schone energie

Samen kunnen we de desastreuze gevolgen van klimaatverandering tegengaan. Dat toont Greenpeace met onafhankelijke wetenschappers aan in een haalbaar en betaalbaar energiescenario. De oplossing: inzetten op schone energie uit bijvoorbeeld zon, wind en water, in combinatie met slim energiegebruik. Kernenergie en vervuilende kolencentrales zijn in dit scenario overbodig.

Het probleem

Het klimaat verandert ingrijpend. De oorzaak: we verbruiken (en verspillen) te veel energie en vernietigen onze oerbossen. Daarmee pompen we grote hoeveelheden CO2 de atmosfeer in. In de toekomst zullen we meer en meer te maken krijgen met de verwoestende gevolgen, zoals stijgende zeeën, droogtes en overstromingen. Onze verslaving aan fossiele brandstoffen zoals aardolie, vormt ook een bedreiging voor prachtige gebieden als de Noordpool. Bedrijven als Shell en Gazprom staan klaar om naar olie te boren in het iconische leefgebied van de ijsbeer.

De oplossing

Het is tijd voor een energie[r]evolutie: door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen en het kwetsbare Noordpoolgebied beschermen.

Wat we nu doen

Greenpeace onderzoekt, voert overleg en komt waar nodig in actie om bedrijven en overheden de overstap te laten maken naar schone energie. Benieuwd hoe?

Wat kun jij doen?

Jij kunt ons helpen om een wereld te creëren die draait op schone energie. Kijk snel hoe jij het verschil kunt maken

De laatste updates

Kijk LIVE mee: Shell goes Bananas

Nieuwsartikel | 28 augustus, 2015 om 6:00

Shell zette vorige week stilletjes de boor in het Noordpoolgebied. Actievoerders en klimmers leveren daarom vandaag een bijzonder ‘cadeau’ af bij het Shell-kantoor. Volg NU het live verslag van de actie in Amsterdam en doe mee!

Meeste Nederlanders willen snel meer actie voor het klimaat

Nieuwsartikel | 25 augustus, 2015 om 10:00

Bijna tweederde van alle Nederlanders (61 procent) wil dat het kabinet snel meer maatregelen neemt om klimaatverandering tegen te gaan. Dit blijkt uit een representatieve steekproef(1) van TNS-NIPO in opdracht van Greenpeace en Milieudefensie.

Rusland moet compensatie betalen voor Arctic Sunrise-affaire

Nieuwsartikel | 24 augustus, 2015 om 20:50

De entering van de Arctic Sunrise en het gevangenzetten van de Arctic 30 waren onrechtmatig. Rusland moet daarom compensatie betalen, zo oordeelde het Permanente Hof van Arbitrage maandag.

Shell boort NU naar olie

Nieuwsartikel | 17 augustus, 2015 om 16:37

De boor van Shell baant zich vanaf nu - dwars door de Noordpool - een weg naar olie!

Actievoerders verhinderen vertrek Shell richting Noordpoolgebied

Nieuwsartikel | 29 juli, 2015 om 11:34

Een groep klimmers houdt op dit moment een 96 meter lange ijsbreker van Shell tegen. De 26 klimmers hebben zich met stevige touwen vastgebonden aan een brug in de haven van Portland.

1 - 5 van 450 resultaten.

Onderwerpen