Schone energie

Samen kunnen we de desastreuze gevolgen van klimaatverandering tegengaan. Dat toont Greenpeace met onafhankelijke wetenschappers aan in een haalbaar en betaalbaar energiescenario. De oplossing: inzetten op schone energie uit bijvoorbeeld zon, wind en water, in combinatie met slim energiegebruik. Kernenergie en vervuilende kolencentrales zijn in dit scenario overbodig.

Het probleem

Het klimaat verandert ingrijpend. De oorzaak: we verbruiken (en verspillen) te veel energie en vernietigen onze oerbossen. Daarmee pompen we grote hoeveelheden CO2 de atmosfeer in. In de toekomst zullen we meer en meer te maken krijgen met de verwoestende gevolgen, zoals stijgende zeeën, droogtes en overstromingen. Onze verslaving aan fossiele brandstoffen zoals aardolie, vormt ook een bedreiging voor prachtige gebieden als de Noordpool. Bedrijven als Shell en Gazprom staan klaar om naar olie te boren in het iconische leefgebied van de ijsbeer.

De oplossing

Het is tijd voor een energie[r]evolutie: door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen en het kwetsbare Noordpoolgebied beschermen.

Wat we nu doen

Greenpeace onderzoekt, voert overleg en komt waar nodig in actie om bedrijven en overheden de overstap te laten maken naar schone energie. Benieuwd hoe?

Wat kun jij doen?

Jij kunt ons helpen om een wereld te creëren die draait op schone energie. Kijk snel hoe jij het verschil kunt maken

De laatste updates

Nederlanders willen duurzamer energiebeleid

Nieuwsartikel | 21 september, 2014 om 13:00

De Nederlandse kiezers, inclusief de achterban van regeringspartijen PvdA en VVD, vinden dat het energiebeleid van kabinet-Rutte een stuk ambitieuzer moet.

Greenpeace is blij met bodemprocedure tegen Rusland

Nieuwsartikel | 2 september, 2014 om 13:34

De Arctic Sunrise mag dan weer veilig thuis zijn in Amsterdam, de Nederlandse overheid gaat voortvarend door met de rechtszaak tegen de Russische Federatie bij het Zeerechttribunaal. Greenpeace hoopt dat de procedure uitwijst dat Rusland het...

Shell wil in 2015 opnieuw boren

Nieuwsartikel | 29 augustus, 2014 om 12:18

Shell heeft 28 augustus aangekondigd opnieuw te willen boren in het Noordpoolgebied. De oliemaatschappij heeft vergunningen aangevraagd om in de zomer van 2015 met twee boorplatforms te boren in de Chukchi Zee.

De Arctic Sunrise is terug in Nederland

Nieuwsartikel | 8 augustus, 2014 om 11:51

De Arctic Sunrise is zojuist in zijn thuishaven Amsterdam aangekomen. De Greenpeace-ijsbreker vertrok vorige week uit het ijzige Moermansk, waar het schip bijna een jaar lang werd vastgehouden door de Russische autoriteiten. Nadat het schip door...

Arctic Sunrise is op weg naar huis!

Nieuwsartikel | 1 augustus, 2014 om 10:48

Eindelijk is het zover: de Arctic Sunrise heeft de haven van Moermansk verlaten en is op weg naar Amsterdam. Meer dan 300 dagen nadat de ijsbreker illegaal werd geënterd door de Russische autoriteiten kan de Arctic Sunrise huiswaarts keren.

1 - 5 van 160 resultaten.

Onderwerpen