Een veilig klimaat

Samen kunnen we de desastreuze gevolgen van klimaatverandering tegengaan. Dat toont Greenpeace met onafhankelijke wetenschappers aan in een haalbaar en betaalbaar energiescenario. De oplossing: inzetten op schone energie uit bijvoorbeeld zon, wind en water, in combinatie met slim energiegebruik. Kernenergie en vervuilende kolencentrales zijn in dit scenario overbodig.

Het probleem

Het klimaat verandert ingrijpend. De oorzaak: we verbruiken (en verspillen) te veel energie en vernietigen onze oerbossen. Daarmee pompen we grote hoeveelheden CO2 de atmosfeer in. In de toekomst zullen we meer en meer te maken krijgen met de verwoestende gevolgen, zoals stijgende zeeën, droogtes en overstromingen.

De oplossing

Het is tijd voor een energie[r]evolutie: door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen.

Wat we nu doen

Greenpeace onderzoekt, voert overleg en komt waar nodig in actie om bedrijven en overheden de overstap te laten maken naar schone energie. Benieuwd hoe?

Wat kun jij doen?

Jij kunt ons helpen om een wereld te creëren die draait op schone energie. Kijk snel hoe jij het verschil kunt maken.

De laatste updates

Klimaat en luchtvaart: vergeten we niet iets?

Nieuwsartikel | 19 april, 2018 om 9:39

Milieurapportages; niet heel boeiend leesvoer, maar wel enorm belangrijk. Op basis van die informatie wordt bepaald of een vliegveld mag groeien ja of nee. Maar in al die berekeningen ontbreekt een groot deel van de impact voor klimaat en milieu.

Einde tijdperk traditionele CV-ketel in zicht

Nieuwsartikel | 29 maart, 2018 om 15:24

Het zou een enorme winst voor het klimaat zijn: Afschaffing van de traditionele op gasgestookte CV ketel. Willen we sneller omschakelen naar duurzame energie en van het Gronings gas af, dan moeten we onze huizen anders te gaan verwarmen. Daarom...

Einde van kolentijdperk in zicht?

Nieuwsartikel | 23 maart, 2018 om 16:22

Nog steeds worden er kolencentrales gebouwd in de wereld, maar de groei neemt steeds verder af. Het afgelopen jaar zijn veel bouwplannen voor nieuwe centrales geschrapt, vooral in China en India. Dat staat in het nieuwste rapport van de Global...

Doorbraak: subsidieloze windstroom

Nieuwsartikel | 18 maart, 2018 om 12:34

Het zat eraan te komen, maar het is nu een feit: er gaan windmolens gebouwd worden op de Noordzee, waar geen subsidie meer aan te pas komt. Stroom uit wind kan daarmee concurreren met kolen- en zelfs gascentrales. Dat is ronduit spectaculair.

Vul de enquête in over vliegen

Nieuwsartikel | 16 maart, 2018 om 11:34

Wat vind jij van de manier waarop luchtvaart in Nederland is georganiseerd? Jouw antwoorden op onderstaande vragen nemen we graag mee in onze discussies en campagnes. We zijn benieuwd naar jouw mening!

1 - 5 van 515 resultaten.

Onderwerpen