Schone energie

Samen kunnen we de desastreuze gevolgen van klimaatverandering tegengaan. Dat toont Greenpeace met onafhankelijke wetenschappers aan in een haalbaar en betaalbaar energiescenario. De oplossing: inzetten op schone energie uit bijvoorbeeld zon, wind en water, in combinatie met slim energiegebruik. Kernenergie en vervuilende kolencentrales zijn in dit scenario overbodig.

Het probleem

Het klimaat verandert ingrijpend. De oorzaak: we verbruiken (en verspillen) te veel energie en vernietigen onze oerbossen. Daarmee pompen we grote hoeveelheden CO2 de atmosfeer in. In de toekomst zullen we meer en meer te maken krijgen met de verwoestende gevolgen, zoals stijgende zeeën, droogtes en overstromingen.

De oplossing

Het is tijd voor een energie[r]evolutie: door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen.

Wat we nu doen

Greenpeace onderzoekt, voert overleg en komt waar nodig in actie om bedrijven en overheden de overstap te laten maken naar schone energie. Benieuwd hoe?

Wat kun jij doen?

Jij kunt ons helpen om een wereld te creëren die draait op schone energie. Kijk snel hoe jij het verschil kunt maken

De laatste updates

LIVE: Jouw naam op de kolencentrale

Nieuwsartikel | 10 februari, 2016 om 9:00

In een paar weken hebben bijna 45.000 mensen getekend voor een kolenvrij Nederland in 2020. Vandaag overlegt politiek Den Haag over de toekomst van onze energievoorziening. Op 270 meter hoogte bieden vier klimmers daarom alvast de eerste...

Hoe we zorgen dat de planeet niet meer dan 1,5 graad opwarmt

Nieuwsartikel | 14 december, 2015 om 19:41

Jarenlang was 2 graden het ‘magische’ getal van de klimaatpolitiek. Als de aarde voor het einde van de eeuw met niet meer dan 2 graden opwarmt, dan zou alles goedkomen. Wetenschappers waren het daar niet mee eens. In het nieuwe klimaatakkoord...

Waarom dit klimaatakkoord niet voldoende is, maar toch hoop biedt

Nieuwsartikel | 11 december, 2015 om 22:48

Vandaag werden 195 landen het eens over een historisch klimaatakkoord, dat ernaar streeft de temperatuur deze eeuw met niet meer dan 1,5 graad te laten stijgen. Klinkt haast te goed om waar te zijn, toch? Wij pluisden het hele akkoord voor je uit.

Klimaattop in Parijs: jouw dagelijkse update

Nieuwsartikel | 30 november, 2015 om 10:00

Alle hoogte- en dieptepunten vanuit de klimaattop 2015 vind je hier. Faiza Oulahsen, campagneleider klimaat&energie van Greenpeace Nederland, is in Parijs en houdt je dagelijks op de hoogte.

Volg de Klimaatparade LIVE

Nieuwsartikel | 29 november, 2015 om 12:19

Dit weekend komen honderden duizenden mensen over héél de wereld in actie voor het klimaat. Ook op het Museumplein in Amsterdam! Bekijk hier de hoogtepunten:

1 - 5 van 466 resultaten.

Onderwerpen