Een veilig klimaat

Samen kunnen we de desastreuze gevolgen van klimaatverandering tegengaan. Dat toont Greenpeace met onafhankelijke wetenschappers aan in een haalbaar en betaalbaar energiescenario. De oplossing: inzetten op schone energie uit bijvoorbeeld zon, wind en water, in combinatie met slim energiegebruik. Kernenergie en vervuilende kolencentrales zijn in dit scenario overbodig.

Het probleem

Het klimaat verandert ingrijpend. De oorzaak: we verbruiken (en verspillen) te veel energie en vernietigen onze oerbossen. Daarmee pompen we grote hoeveelheden CO2 de atmosfeer in. In de toekomst zullen we meer en meer te maken krijgen met de verwoestende gevolgen, zoals stijgende zeeën, droogtes en overstromingen.

De oplossing

Het is tijd voor een energie[r]evolutie: door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen.

Wat we nu doen

Greenpeace onderzoekt, voert overleg en komt waar nodig in actie om bedrijven en overheden de overstap te laten maken naar schone energie. Benieuwd hoe?

Wat kun jij doen?

Jij kunt ons helpen om een wereld te creëren die draait op schone energie. Kijk snel hoe jij het verschil kunt maken.

De laatste updates

Samsung, Huawei en Amazon minst “groene” techbedrijven

Publicatie | 17 oktober, 2017 om 6:15

Amsterdam 17 oktober 2017 - De grote techbedrijven Samsung, Huawei en Amazon doen bar weinig om hun milieu-impact te verkleinen, dat blijkt uit de nieuwste editie van Greenpeace’s Groene Elektronica Gids. Fairphone en Apple doen het stukken beter.

Groene elektronicagids 2017

Publicatie | 17 oktober, 2017 om 6:15

De grote techbedrijven Samsung, Huawei en Amazon doen bar weinig om hun milieu-impact te verkleinen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van Greenpeace’s Groene Elektronicagids. Fairphone en Apple doen het stukken beter.

Gezondheidseffecten kolencentrale NUON

Publicatie | 26 juni, 2017 om 11:13

Uit cijfers blijkt dat als gevolg van de uitstoot van de Hemwegcentrale ieder jaar 30 mensen vroegtijdig overlijden, 20 mensen per jaar chronische bronchitis ontwikkelen en kinderen 740 astma-aanvallen krijgen.

ING wil kolencentrale in Indonesië financieren die niet voldoet aan duurzaamheidseisen

Publicatie | 3 april, 2017 om 7:00

Een nieuwe kolencentrale in Indonesië, die het Nederlandse ING wil financieren, zal grote schade toebrengen aan het milieu en de werkgelegenheid van omliggende gemeenschappen. Dat concluderen Greenpeace en BankTrack in een vandaag gepubliceerd...

Klimaatbeleid voor mobiliteit op de kaart