Noord-Nederland in actie tegen kolencentrales

Deze pagina is gearchiveerd en is misschien niet langer up-to-date

Essent bouwt op dit moment een kolencentrale aan de rand van de Waddenzee. Nuon heeft de kolenplannen inmiddels uitgesteld tot in elk geval 2020.

Plannen voor CO2-opslag in Noord-Nederland afgeblazen
Essent en Nuon wilden de CO2, die de centrales zullen uitstoten, onder de grond opslaan in Drenthe, Groningen en Friesland. Inmiddels heeft minister Verhagen toegezegd dat de geplande CO2-dumping onder Sebaldeburen, Boerakker en Eleveld niet door gaat. Geweldig nieuws voor de bewoners van Noord-Nederland die zich al maanden verzetten tegen deze plannen.

Nu onder de Noordzee?
Maar we zijn er nog niet, want het kabinet wil nu kijken of de CO2 die vrij zou komen uit de nieuw te bouwen kolencentrales gedumpt kan worden onder de Noordzee. Het dumpen van broeikasgas onder zee is echter nog duurder eb moeilijker dan opslag onder land. Er rest dus eigenlijk nog maar één optie: de kolenplannen moeten van tafel.

Greenpeace blijft hierop uiteraard landelijk campagne voeren, de regionale activiteiten zijn echter overgedragen aan de Vereniging voor Zuivere Energie (VZE) en Co2ntramine.

Lees hieronder wat je kunt doen.

Doe mee!

Kies voor een groene energieleverancier!
Zelf klant bij Essent en nog niet overgestapt? Je kunt nog steeds switchen naar een energieleverancier die écht inzet op groen! Greenpeace heeft het overstappen nu wel heel makkelijk gemaakt via  www.ikswitch.nu. Een beter signaal aan Essent dat die kolenplannen van tafel moeten, kun je niet geven!

Terugblik op de kartrekkerstour door Noord-Nederland

Zelf iets verzonnen om de plannen van Essent van tafel te krijgen?

Super! Maar dan komt het moeilijkste: de uitvoering. De VZE is een club enthousiaste mensen die zich inzet voor duurzame energie in Noord-Nederland. Dit doen ze in de vorm van het organiseren van acties en activiteiten. Bijvoorbeeld de Fakkeltocht die in december bij de Essent-centrale in de Eemshaven plaatsvond. Ook de succesvolle discussiemiddag op 9 april in Appingedam werd door de VZE georganiseerd.

De lokale groep van Greenpeace en de VZE werken regelmatig samen. Mocht je je bezig willen houden met nieuwe acties en activiteiten tegen kolencentrales in de Eemshaven, sluit je dan aan bij de Vereniging Zuivere Energie.

Neem contact op met: Roelfien Nieborg: r.m.nieborg [at] hetnet.nl

Co2ntramine: platform voor Duurzaam Noord-Nederland

De stichting Co2ntramine heeft zich keihard ingezet tegen de CO2-opslag in Noord-Nederland. En met succes. Samen met de actiecomités uit Boerakker, Sebaldeburen en Eleveld liet Co2ntramine zien dat Noord-Nederland tegen de ondergrondse CO2-opslag was en is. Nu minister Verhagen de CO2-opslag verplaatst heeft naar onder de Noordzeebodem, gaat Co2ntramine zich inzetten als platform voor een duurzaam Noord-Nederland.

Via de website van Co2ntramine blijf je op de hoogte van acties en activiteiten die zij ondernemen. Schrijf je ook in op hun nieuwsbrief! Die verschijnt regelmatig, en ook daarin word je op de hoogte gehouden van acties en activiteiten in de regio.

De laatste updates

Gevaren grootschalige CO2 opslag in bodem van Noordzee

Nieuwsartikel | 13 juni, 2018 om 12:41

Op 12 december 2015 hebben 195 landen hun handtekening gezet onder het klimaatakkoord van Parijs. Het akkoord is bedoeld om de opwarming van de aarde te beperken tot ver onder de twee graden Celsius. Klimaatwetenschappers zijn het erover eens dat...

Landelijk protest luchtvaartgroei: doe mee!

Nieuwsartikel | 12 juni, 2018 om 11:13

Op zaterdag 23 juni geven we rood sein aan de luchtvaart. In 6 steden tegelijk! Met milieuorganisaties en lokale protestgroepen bundelen we onze krachten voor een schone en veilige toekomst. 5 redenen waarom ook jij deze dag niet wil missen...

Duurzamer reizen met de Groene Reiswijzer

Nieuwsartikel | 6 juni, 2018 om 16:40

Nieuw! Met de Groene Reiswijzer vergelijk je simpel en snel de CO2-uitstoot, reistijd en de prijs van je stedenreis in Europa.

Hoe snellere treinen voor minder vliegtuigen zorgen

Nieuwsartikel | 1 juni, 2018 om 7:30

Een betere dienstregeling en service scheelt al 89.000 vluchten per jaar. En met een goede hogesnelheidslijn sta je binnen een paar uur in Lissabon. Hoe?

1 - 4 van 521 resultaten.

Onderwerpen