Greenpeace bedankt alle deelnemers aan de Postcode Loterij voor deze fantastische bijdrage.

De Postcode Loterij helpt

Deelnemers van de Postcode Loterij: bedankt!

De Postcode Loterij heeft ons in 2017 opnieuw blij gemaakt met een mooi bedrag:
€ 2.250.000. Greenpeace-directeuren Anna Schoemakers en Joris Thijsen hebben de cheque in ontvangst genomen. Door deze steun kunnen wij nog meer doen voor schone energie, levende oceanen, prachtige bossen en duurzame landbouw.

De Postcode Loterij verdeelt dit jaar maar liefst € 341 miljoen over meer dan 100 goede doelen. Daarvoor spelen zo’n 2,7 miljoen Nederlanders mee. Alle deelnemers aan de Postcode Loterij: hartelijk dank!

Hoop voor de Amazone

Tijdens het Goed Geld Gala in 2017 ging een bijzondere droom in vervulling: Greenpeace en Hivos mochten samen een bijdrage van € 14,8 miljoen in ontvangst nemen voor het project All eyes on the Amazone. De beste beschermers van het Amazoneregenwoud zijn de mensen die er al jarenlang wonen. En met de bijdrage van de Postcodeloterij kan een coalitie van milieuorganisaties, mensenrechtenorganisaties en de inheemse volkeren van de Amazone met moderne technieken als drones en sattelieten de ontbossing van dit belangrijke bosgebied een halt toeroepen.

Stichting Questionmark

Ook in 2013 mocht Greenpeace een prachtige gift ontvangen voor een bijzonder project: 7,6 miljoen euro voor QuestionMark. QuestionMark biedt de consument informatie over de duurzaamheid van duizenden producten in de vorm van een mobiele app en een website. Greenpeace heeft het geld van de Postcode Loterij gekregen om de verdere ontwikkeling van de onafhankelijke stichting QuestionMark financieel mogelijk te maken. Het bestuur van QuestionMark bestaat uit vertegenwoordigers van Greenpeace, Nudge, Kessels Kramer en de internationale vakbond ITUC.

Project Oceans

Bovendien heeft Greenpeace nog eens € 1 miljoen euro gekregen voor het Postcode Lotteries Project Oceans. Dit is een internationaal project met als doel de bescherming van het leven in de oceanen, verduurzaming van de visindustrie en het vergroten van de markt voor duurzaam gevangen vis. Sinds 2009 werken Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds en de Marine Stewardship Council (MSC) in Project Oceans ieder op hun eigen wijze aan het behoud van de oceanen. Greenpeace richt zich vooral op kwetsbare tonijnsoorten in de Stille Oceaan.

De Rainbow Warrior

Hij is er eindelijk! Onze trots, het nieuwe vlaggenschip van Greenpeace: de spiksplinternieuwe Rainbow Warrior! Met dank aan de Nationale Postcode Loterij, die aan de bouw van de kiel van het schip maar liefst € 1 miljoen bijdroeg.

In de herfst van 2011 rolde de Rainbow Warrior in Duitsland het dok uit. Kort daarna werd het schip hartelijk onthaald op het Rainbow Warrior Festival in Amsterdam. Het schip is gereed om wereldwijd actie te voeren voor de oceanen, de bossen en ons klimaat. Het schip heeft inmiddels onder andere tochten door het Amazonegebied en langs verschillende Indonesische eilanden gemaakt.

Het schip is zeer duurzaam: zijn voornaamste krachtbron is de wind. De masten zijn 54 meter hoog, waardoor het schip het grootste deel van de tijd op zijn zeilen kan varen. Dat het schip uiterst milieuvriendelijk is, wil niet zeggen dat het inboet aan slagvaardigheid. Het haalt een snelheid van wel 14 knopen.

Ook heeft het schip een enorm geavanceerd systeem voor satellietcommunicatie. Zo kan er op elk ogenblik contact zijn tussen het schip en de buitenwereld. De bemanning kan beelden rechtstreeks naar de media sturen.

Waarom accepteert Greenpeace geld van de Nationale Postcode Loterij?

Zoals je weet neemt Greenpeace principieel geen geld aan van overheden of bedrijven. We zijn daarom ontzettend blij met de bijdragen van de Nationale Postcode Loterij aan onze milieucampagnes.

De Nationale Postcode Loterij is de grootste goededoelenloterij van Nederland. Van de inleg van verkochte loten wordt 50 procent verdeeld over bijna 100 goede doelen op het gebied van natuur en milieu, ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten en sociale cohesie in Nederland.

We accepteren deze bijdragen, omdat de Nationale Postcode Loterij met geen van de goede doelen een sponsorovereenkomst aangaat. Dit betekent dat Greenpeace vrij is in het besteden van het geld en het communiceren over het verkregen bedrag. Bovendien kopen veel mensen juist loten van de Nationale Postcode Loterij omdat ze weten dat 50 procent van hun geld terechtkomt bij de goede doelen. Greenpeace kan dus met een gerust hart het geld in ontvangst nemen en met de bijdrage nóg beter campagne voeren.

Wil je meer informatie over de Nationale Postcode Loterij en de goede doelen die ze steunt, of spreekt de combinatie van spelen en helpen u aan, kijk dan op postcodeloterij.nl. Want van iedere ingelegde euro gaat 50 procent naar het goede doel.

De laatste updates

Brief over CETA aan Europees Parlement

Publicatie | 7 februari, 2017 om 17:21

Greenpeace heeft samen met 27 andere organisaties de Nederlandse leden van het Europees Parlement opgeroepen om handelsverdrag CETA in de huidige vorm te verwerpen en de onderhandelingen te heropenen.

Brief aan Total over olie-exploratie in de monding van het Amazonegebied

Publicatie | 26 april, 2017 om 8:42

Greenpeace heeft kennis genomen van de plannen van Total om naar olie te boren in de monding van het Amazonegebied (Foz do Amazonas Basin), voor de kust van de staat van Amapá in Brazilië. Middels deze brief verzoekt Greenpeace Total dringend om...

Met korting naar ‘How To Change The World’

Nieuwsartikel | 22 oktober, 2015 om 15:32

Altijd al willen weten hoe een kleine, eclectische actiegroep kan uitgroeien tot een wereldwijde beweging? Als supporter van Greenpeace kun je in de week van 22 t/m 28 oktober met korting naar de documentaire ‘How to Change the World’!