Obama, houd Shell uit het Noordpoolgebied!

Laat je stem horen: verstuur een e-mail naar de Amerikaanse overheid.

De Noordpool is in gevaar

Op dit moment probeert Shell van de Amerikaanse regering toestemming te krijgen om deze zomer naar olie te boren in het Noordpoolgebied. President Obama kan die boringen nog tegenhouden. Help hem de juiste keuze te maken; laat hem weten dat de natuur en het klimaat zwaarder wegen dan het winstbejag van Shell.

Als oliebedrijven eenmaal gaan boren voor de kust van Alaska is er 75 procent kans op een olieramp. Bovendien is Shell zelf medeverantwoordelijk voor het feit dat de poolkap smelt. Die olie moet in de bodem blijven, daar zijn wetenschappers het over eens. Voor het klimaat én voor het unieke ecosysteem in het Noordpoolgebied. Laat jouw stem horen, voor het te laat is.

Heb je de petitie al getekend? Bekijk wat je nog meer kunt doen.

SMS voor de Noordpool

Heb je weinig tijd, maar wil je toch graag helpen? Sms 'Noordpool' naar 4333 en help ons om oliebedrijven als Shell uit het prachtige poolgebied te houden, door eenmalig  €2* te doneren.

*excl. de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.
actievoorwaarden

Unieke maar kwetsbare natuur

De natuur in het ongerepte Noordpoolgebied, thuis van de ijsbeer, is van een overweldigende schoonheid. Maar die natuur is óók kwetsbaar: raakt de leefomgeving van de Noordpooldieren als zeerobben, walrussen en poolvossen vervuild, dan is er geen alternatieve habitat ‘beschikbaar’.
Door de barre weersomstandigheden, met duisternis, extreme kou en poolstormen, is de kans op een olieramp groot. De lijst flaters van Shell, die vorig jaar een eerste boorpoging deed voor de kust van Alaska, laat zien hoe groot dit risico is. De gevolgen van zo'n lek zijn niet te overzien.

Graaiende oliebedrijven

Door klimaatverandering smelt het ijs op de Noordpool. Het eens ondoordringbare gebied is in de zomer bereikbaar voor oliemaatschappijen die er naar olie willen boren. Om de relatief kleine olievoorraad die in de zeebodem aanwezig is te winnen, nemen oliebedrijven willens en wetens het risico het kwetsbare ecosysteem op de Noordpool te verwoesten.

Is deze waanzin nog te stoppen? Wij geloven van wel. Miljoenen mensen hebben al laten weten dat de Noordpool een beschermd gebied moet worden.

De functie van de Noordpool

Het Noordpoolijs beschermt ons allemaal tegen gevaarlijke klimaatverandering: het ijs weerkaatst zonnewarmte en houdt zo onze planeet koel. De Noordpool functioneert dus als een ‘airco’ voor de wereld. Doordat de poolkap krimt, ontstaat elders extreem weer, zoals orkanen en overstromingen.

De oplossing: verboden terrein

Een toekomst voor de Noordpool is alleen mogelijk door het instellen van een beschermd reservaat dat delen van het gebied verboden terrein verklaart voor olieboringen, industriële visserij en andere schadelijke activiteiten. Tot die tijd blijft Greenpeace bedrijven op de hielen zitten die aan hun onzalige boorplannen vasthouden, en voeren we de druk in de noordelijke staten flink op. Dat Denemarken een moratorium op boringen afkondigde, laat zien dat deze landen zelf ook serieuze twijfels hebben over de veiligheid.