Ik teken
*Optioneelactievoorwaarden

De Noordpool is in gevaar

We zijn verwikkeld in een strijd die de toekomst van onze planeet bepaalt. Beschermen we de Noordpool of gaat het ongerepte natuurgebied ten onder aan menselijke hebzucht? Aan de ene kant staan de rijkste bedrijven ter wereld, die alles op alles zetten om de laatste druppels olie uit de aarde te persen.
Aan de andere kant staat een wereldwijde beweging van al ruim 5 miljoen mensen die de Noordpool willen uitroepen tot natuurreservaat. Hun boodschap is duidelijk: Handen af van de Noordpool.

Unieke maar kwetsbare natuur

De natuur in het ongerepte Noordpoolgebied, thuis van de ijsbeer, is van een overweldigende schoonheid. Maar die natuur is óók kwetsbaar: raakt de leefomgeving van de Noordpooldieren als zeerobben, walrussen en poolvossen vervuild, dan is er geen alternatieve habitat ‘beschikbaar’.
Door de barre weersomstandigheden, met duisternis, extreme kou en poolstormen, is de kans op een olieramp groot. De lijst flaters van Shell, die vorig jaar een eerste boorpoging deed voor de kust van Alaska, laat zien hoe groot dit risico is. De gevolgen van zo'n lek zijn niet te overzien.

Graaiende oliebedrijven

Door klimaatverandering smelt het ijs op de Noordpool. Het eens ondoordringbare gebied is in de zomer bereikbaar voor oliemaatschappijen die er naar olie willen boren. Om de relatief kleine olievoorraad die in de zeebodem aanwezig is te winnen, nemen oliebedrijven willens en wetens het risico het kwetsbare ecosysteem op de Noordpool te verwoesten.

Is deze waanzin nog te stoppen? Wij geloven van wel. Miljoenen mensen hebben al laten weten dat de Noordpool een beschermd gebied moet worden. Vorig jaar zijn we er, met jullie hulp, in geslaagd Shell uit het Noordpoolgebied van Noord-Amerika te verdrijven. Na een reeks tegenslagen en massale protesten gaat de oliegigant voorlopig niet boren in Alaska.

Nu willen de oliebedrijven het via Rusland proberen en daar moeten we een stokje voor steken. Kom samen met Greenpeace in actie tegen het graaien en de hebzucht van oliebedrijven. Zeg daarom samen met Greenpeace ‘Handen af van dit unieke en kwetsbare natuurgebied!' Kijk nu wat jíj kunt doen om de Noordpool te beschermen.

Gevaarlijke klimaatverandering

Het Noordpoolijs beschermt ons allemaal tegen gevaarlijke klimaatverandering: het ijs weerkaatst zonnewarmte en houdt zo onze planeet koel. De Noordpool functioneert dus als een ‘airco’ voor de wereld. Doordat de poolkap krimt, ontstaat elders extreem weer, zoals orkanen en overstromingen.

Handen af van de Noordpool

Een toekomst voor de Noordpool is alleen mogelijk door het instellen van een beschermd reservaat dat delen van het gebied verboden terrein verklaart voor olieboringen, industriële visserij en andere schadelijke activiteiten. Tot die tijd blijft Greenpeace bedrijven op de hielen zitten die aan hun onzalige boorplannen vasthouden, en voeren we de druk in de noordelijke staten flink op. Dat Denemarken een moratorium op boringen afkondigde, laat zien dat deze landen zelf ook serieuze twijfels hebben over de veiligheid.

SMS voor de Noordpool

Heb je weinig tijd, maar wil je toch graag helpen? Sms dan 'NOORDPOOL' naar 4333, en help de Noordpool door eenmalig  €2* te doneren.

*excl. de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.
actievoorwaarden

Beelden zeggen meer dan woorden

Bekijk de foto's in een nieuw venster

Bekijk de video's