Ik wil de Noordpool beschermen

*telefoonnummer is optioneel

De Noordpool is in gevaar

Shell wil deze zomer naar olie boren in het Noordpoolgebied. Het Nederlandse oliebedrijf maakt misbruik van het smeltende ijs, veroorzaakt door klimaatverandering. Welk bedrijf is een van de grootste veroorzakers van klimaatverandering? Je raadt het al: Shell. Maar de tijden dat roekeloze multinationals de toekomst van onze planeet bepalen is voorbij. Sta samen met ons op tegen Shell en andere oliebedrijven. Sta samen met ons op voor de Noordpool!

Als oliebedrijven eenmaal gaan boren voor de kust van Alaska is er 75 procent kans op een olieramp. Bovendien is Shell zelf medeverantwoordelijk voor het feit dat de poolkap smelt. Die olie moet in de bodem blijven, daar zijn wetenschappers het over eens. Voor het klimaat én voor het unieke ecosysteem in het Noordpoolgebied. Laat jouw stem horen, voor het te laat is.

Heb je de petitie al getekend? Bekijk wat je nog meer kunt doen.

UPDATE 25 maart 2015

Ondanks 225.000 e-mails aan de Amerikaanse president, heeft Obama besloten dat Shell deze zomer nog mag boren in het kwetsbare Noordpoolgebied. Hier lees je meer [link webbericht]. Maar we geven niet op! Kijk hier wat je nog meer kunt doen voor de Noordpool.

SMS voor de Noordpool

Heb je weinig tijd, maar wil je toch graag helpen? Sms 'Noordpool' naar 4333 en help ons om oliebedrijven als Shell uit het prachtige poolgebied te houden, door eenmalig  €2* te doneren.

*excl. de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.
actievoorwaarden

Unieke maar kwetsbare natuur

De natuur in het ongerepte Noordpoolgebied, thuis van de ijsbeer, is van een overweldigende schoonheid. Maar die natuur is óók kwetsbaar: raakt de leefomgeving van de Noordpooldieren als zeerobben, walrussen en poolvossen vervuild, dan is er geen alternatieve habitat ‘beschikbaar’.
Door de barre weersomstandigheden, met duisternis, extreme kou en poolstormen, is de kans op een olieramp groot. De lijst flaters van Shell, die vorig jaar een eerste boorpoging deed voor de kust van Alaska, laat zien hoe groot dit risico is. De gevolgen van zo'n lek zijn niet te overzien.

Graaiende oliebedrijven

Door klimaatverandering smelt het ijs op de Noordpool. Het eens ondoordringbare gebied is in de zomer bereikbaar voor oliemaatschappijen die er naar olie willen boren. Om de relatief kleine olievoorraad die in de zeebodem aanwezig is te winnen, nemen oliebedrijven willens en wetens het risico het kwetsbare ecosysteem op de Noordpool te verwoesten.

Is deze waanzin nog te stoppen? Wij geloven van wel. Miljoenen mensen hebben al laten weten dat de Noordpool een beschermd gebied moet worden.

De functie van de Noordpool

Het Noordpoolijs beschermt ons allemaal tegen gevaarlijke klimaatverandering: het ijs weerkaatst zonnewarmte en houdt zo onze planeet koel. De Noordpool functioneert dus als een ‘airco’ voor de wereld. Doordat de poolkap krimt, ontstaat elders extreem weer, zoals orkanen en overstromingen.

De oplossing: verboden terrein

Een toekomst voor de Noordpool is alleen mogelijk door het instellen van een beschermd reservaat dat delen van het gebied verboden terrein verklaart voor olieboringen, industriële visserij en andere schadelijke activiteiten. Tot die tijd blijft Greenpeace bedrijven op de hielen zitten die aan hun onzalige boorplannen vasthouden, en voeren we de druk in de noordelijke staten flink op. Dat Denemarken een moratorium op boringen afkondigde, laat zien dat deze landen zelf ook serieuze twijfels hebben over de veiligheid.