Misdadig makkelijk! Een carrière in illegaal hout in 4 stappen.

Op zoek naar een nieuwe inkomstenbron? Ga illegaal hout importeren naar Europa. Dat is namelijk makkelijker dan je denkt, dankzij lakse handhaving van de Europese lidstaten.
VERTEL HET AAN VAN DAM

Kom in actie en teken de petitie tegen de import van fout hout.

Geachte staatssecretaris van Dam en Europese collega‘s,

Als het zo absurd eenvoudig is om illegaal tropisch hout te importeren, dan wil toch iedereen zo’n lucratieve carrière? Zolang de wet die de handel in illegaal hout verbiedt zo slecht wordt nageleefd en gehandhaafd, kan de roofkap en daarmee ontbossing in de Amazone en Congobekken ongehinderd doorgaan.

Dus kom in actie tegen houtdieven en fout hout.

Stap 1

Vind een mooi stukje beschermd regenwoud. De Amazone of het Congobekken zijn geschikte opties. Hoe meer variatie in de biodiversiteit en hoe meer bedreigde diersoorten er wonen, des te beter.

Stap 2

Zorg voor een kapvergunning. Kom je niet in aanmerking? Geen probleem, opties genoeg. Koop bijvoorbeeld een beambte om, of gebruik een vergunning die voor een ander bos bedoeld is.

Stap 3

Begin met het stelen van bomen! Maak je vooral niet druk om de mensen die leven in en van het woud. Vertel ze gewoon niet wat je gaat doen. Als ze toch herrie schoppen: koop ze af met een fractie van wat hun land waard is, of schakel de lokale politie in om ze het zwijgen op te leggen.

Stap 4

Tijd om geld te verdienen en het foute hout te exporteren. China en de Verenigde Staten zijn makkelijke markten, maar probeer eerst Europa eens. Daar zijn wel wetten tegen de import van illegaal hout, maar niemand die zorgt dat ze worden nageleefd. Via de Rotterdamse haven vaar je jouw buit zo de markt op. Kassa!

Bedankt voor je steun tegen houtdieven!

Als we ons massaal aanmelden moeten staatssecretaris van Dam en de EU ministers wel in actie komen om een einde te maken aan de import van illegaal hout.

Deel daarom deze missie met je vrienden!
STEUN ONS

Wat kun je nog meer doen?

Tips voor sterke bossen
Wat kun jij doen?
Word vrijwilliger

Deel deze actie met jouw vrienden.

#houtdieven

Europees handelsverbod

Sinds 2013 is het verboden om illegaal gekapt hout op de Europese markt te verhandelen. Dit is vastgelegd in de European Union Timber Regulation (EUTR). In Nederland moet de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) zorgen dat deze wet wordt nageleefd. Als de NVWA niets doet en er geen maatregelen genomen worden richting de politiek, dan gaan deze misdaden gewoon door.

Handhaving?
De wet tegen de import van illegaal gekapt hout wordt slecht nageleefd en gehandhaafd. Greenpeace heeft in de afgelopen 2 jaar meerdere scheepsladingen fout hout uit de Amazone en Congobekken ontdekt in Europese, maar ook in Nederlandse havens.

Onder toezicht van staatsecretaris van Dam en de NVWA gaat de illegale houthandel gewoon door. Hoe langer deze laksheid duurt, hoe meer tropische bos verdwijnt en hoe zwaarder het klimaat, de lokale gemeenschappen en bedreigde diersoorten hieronder lijden.

Hout de dief! Teken de petitie.
Laat staatsecretaris van Dam en zijn Europese collega‘s dit probleem niet langer negeren. En kom in actie tegen een misdadig makkelijke carriére in fout hout!