Greenpeace is getuige van voltrekken klimaatramp

Maasvlakte, Nederland — Ruim honderd actievoerders met 18 verschillende nationaliteiten bouwen hun kamp op de Maasvlakte om te protesteren tegen de nieuw te bouwen kolencentrale van de Duitse energiegigant E.ON. Greenpeace vestigt hiermee op vreedzame wijze de aandacht op het voltrekken van de klimaatramp die door elke nieuwe kolencentrale verder wordt aangejaagd.

Iedereen maakt zich zorgen over klimaatverandering. Het is daarom onbegrijpelijk dat E.ON nog steeds doorgaat met de bouw van acht klimaatvervuilende kolencentrales in Europa. Een recente studie van TenneT, de nationale netwerkbeheerder, toont aan dat Nederland in 2009 exporteur van stroom wordt. “De kolencentrale van E.ON is dan nog lang niet af, dus is hij bij voorbaat al overbodig”, zegt Meike Baretta, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace Nederland. “Kolencentrales zijn onacceptabel, gezien de snelheid waarmee klimaatverandering zich voltrekt. Het kan nog vele jaren duren voor de onbewezen techniek van het onder de grond dumpen van het broeikasgas CO2 beschikbaar komt, als dat ooit realiteit wordt.”

Al Gore uitte twee weken nog kritiek op de bouw van kolencentrales in Nederland: “Would it be a good role for The Netherlands to play in the European Union as the location of some of the worst plans producing the most global warming pollution for electricity that can be sent elsewhere? It is up to you. But meanwhile, the science has become ever more clear and the economics of the solutions have become ever clearer… ” (1) zei hij in zijn speech.

De actievoerders bouwen een kamp vlak buiten de bouwplaats van E.ON. Op een negentig meter lang spandoek staat de tekst: ‘E.ON help ons klimaat niet naar de kolen’. Een kunstenaar beschildert met actievoerders een enorm spandoek met als thema de toekomst van de schone energie. Greenpeace vestigt met dit vreedzame “bearing witness” kamp naar oude traditie de aandacht op de klimaatschadelijkheid van kolencentrales.

“E.ON helpt ons klimaat naar de kolen, en wij zijn hier om aan de wereld duidelijk te maken dat dat onacceptabel is”, zegt Meike Baretta. “We staan aan de vooravond van nieuwe klimaatonderhandelingen in Polen. Elke nieuwe kolencentrale frustreert bij voorbaat al elke poging om het klimaat te redden. Nu kiezen voor energiebesparing, en de kracht van zon en windenergie op zee, levert klimaatwinst, banen en energieonafhankelijkheid op.

Waar wachten we nog op?”

Zie ook: www.greenpeace.nl/kolen