Als de walvisfabriek toch komt, komen wij ook weer

Nieuwsartikel - 13 juni, 2005
Seoul, Korea, Republiek — Na 77 dagen protesteren tegen de walvisjacht is de Greenpeace walvis ambassade verhuisd van Ulsan naar Seoul. De actievoerders zijn weg, maar we houden een flink oog in de zeilen. Op de plek waar een walvisvleesfabriek gepland stond (of staat?) hebben we een grote zwarte walvisstaart achtergelaten met de tekst: "Korea - country of whale conservation?"

De walvis ambassade in Ulsan, Zuid Korea. ©Greenpeace/ Sutton-Hibbert

Onlangs schreef de Koreaanse pers dat de plannen voor de walvisvleesfabriek in Ulsan waren geschrapt. Maar het stadsbestuur van Ulsan zegt dat de fabriek er toch komt. Als de Zuid Koreaanse regering dat besluit neemt zullen wij dat de wereld vertellen en alles doen om het te stoppen. Onze walvisambassade wordt nu bemand door de Korean Federation for Environment Movement (KFEM)

Toevallig...

De Zuid Koreaanse regering zegt dat zij de walvissen in hun wateren willen beschermen, maar doet niets tegen de handel in walvisvlees. De directeur van KFEM, Choi Ye-yong zegt: 'Hoe kun je de walvisbijvangst beperken door een fabriek te bouwen voor het slachten van walvissen? Recent DNA-onderzoek heeft aangetoond dat er opmerkelijk meer walvisvlees op de markt was dan 'per ongeluk' als bijvangst door vissers was binnengehaald. Van 19 tot 23 juni zijn er vijf walvissen 'toevallig' gevangen voor de kust van Korea. Precies op tijd voor het walvisfestival in Ulsan...toevallig niet?

Meer dan 60.000 mensen

Op 7 april heeft Greenpeace de walvis ambassade opgezet om de gevaren voor de Koreaanse walvissen te laten zien. Vanaf dat moment hebben duizenden mensen de actie gesteund en actievoerders uit twintig landen zijn in de  ambassade geweest. Meer dan 60.000 mensen hebben meegedaan met de Virtual March tijdens de vergadering van het IWC (International Whaling Commission).

Virtual March

Kijk hier naar een video van de Virtual March.

Help ons de walvis te redden

Help Greenpeace, wordt donateur. Zonder jouw hulp zijn we nergens.