Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Bemanning Esperanza geschokt door gevolgen bijvangst

Nieuwsartikel - 8 maart, 2004
Het Kanaal, International — "Ik ben pas drie dagen aan boord van de Esperanza en het is de derde dode dolfijn die we vinden. Een nieuwe dag, een nieuwe dode en dat is precies de reden waarom de Esperanza hier is", schrijft Joss in het weblog aan boord van het Greenpeace schip de Esperanza. De bemanning verzamelt in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk naar bewijzen van de destructieve gevolgen van de visvangst met sleepnetten in het gebied: duizenden dode dolfijnen en bruinvissen per jaar. Greenpeace wil met de gevonden bewijzen er voor zorgen dat betrokken regeringen actie ondernemen.

Waarnemers aan boord van de Esperanza spotten vijf dode dolfijnen in de nabijheid van twee pair trawlers 20 mijl vanaf de kust van Plymouth. De dolfijnen vertoonden verwondingen, zoals gebroken kaken en beschadigde vinnen en flippers. Een stuk net werd vlakbij de dolfijnen gevonden. Nadat de dolfijnen gespot werden, lanceerde Greenpeace direct boten om de lichamen op te halen. De dolfijnen, nog steeds bloedend, werden aan boord van de Esperanza gehaald voor onderzoek. Daar bleek dat ze zeer recent gedood waren.

"Het is over elven in de ochtend wanneer ik mijn eerste melding doe. Het is geen prettige: aan bakboord drijft een dode dolfijn. Terwijl de bemanning bezig is om met de rubberboot het lichaam aan boord te halen om het te kunnen onderzoeken zie ik veel meer witte dingen in het water drijven. Het blijken nog eens vijf dode dolfijnen te zijn. Vlak daarbij drijft een groot stuk visnet dat glinstert in de zon", schrijft Willie, campaigner aan boord van de Esperanza.

De techniek die vissers gebruiken om makreel, zeebaars en tonijn te vangen heeft voor dolfijnen en bruinvissen dodelijke gevolgen. Bij zogenoemde 'pair trawling' worden enorme netten door twee boten door het water gesleept. De vissers vinden daardoor niet alleen de bedoelde vissen terug in de netten, maar ook dolfijnen en bruinvissen die dol zijn op makreel en zeebaars. Deze dolfijnen, maar ook andere soorten komen in de enorme netten terecht.

Het Greenpeace schip de Esperanza is sinds januari in het Kanaal tussen Frankrijk en Engeland om de gevolgen van 'pair trawling' in kaart te brengen en te documenteren. "Wat zou er met de lichamen van de dode dolfijnen zijn gebeurd wanneer wij ze niet hadden gevonden?", schrijft Willie. "De kans is groot dat de zee ze zou hebben opgeslokt. Voorzichtige schattingen gaan er van uit dat slechts tien procent van de dode dolfijnen en bruinvissen ooit aanspoelt op een strand. De rest zinkt zonder een spoor na te laten of slaat kapot op de rotsen van de kust."

Hij gaat verder: "Terwijl ik naar de vier lichamen van de dolfijnen kijk die sereen op het dek liggen te wachten voor onderzoek, heb ik gemengde gevoelens. Ik ben gefascineerd door de schoonheid van de beesten maar walg van het rode bloed en de littekens op hun lijven. Allemaal hebben ze gebroken flippers en vinnen. Ik ben kwaad dat dit recht onder onze neus gebeurt. Natuurlijk, het is de reden waarom we hier zijn. Maar dat maakt het er niet gemakkelijker op."

"Ik schaam er niet voor dat ik erg emotioneel werd toen ik de dolfijnen zag. Met name het verschil tussen het zien van de dolfijnen terwijl ze naast de boot zwemmen en het zien terwijl ze aan dek liggen, dood en bloedend, was erg, erg groot", schrijft Willie.

Na drie dagen aan boord te zijn van de Esperanza hoort Joss voor de derde dag op rij opnieuw de wachtloper "Dode dolfijn" roepen. Na onderzoek beschrijft hij wat hij heeft gezien. "De beschadigde vinnen, de krassen in de huid vertellen het verhaal van de verdrinkingsdood in een visnet. Weer een 'bijvangst' slachtoffer. Synoniem voor de ongelukkige dood van een beest zonder economische waarde, veroorzaakt door de onoplettendheid van pair trawlers, ongeveer 20 mijl uit de kust van Cornwall."

Lees verder:

Webvideo's dolfijnen