Nestlé stopt met gebruik van foute palmolie

Nieuwsartikel - 17 mei, 2010
Nederland — Nestlé, het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld, heeft vandaag gezegd geen grondstoffen zoals palmolie meer te zullen accepteren waarvoor regenwoud is gekapt. Deze stap komt na de Greenpeace-campagne die afgelopen maanden gevoerd is, gericht tegen het gebruik van foute palmolie door Nestlé.

Goed nieuws! Nestlé stopt met gebruik van foute palmolie na Greenpeace campage.

De uitbreiding van plantages voor palmolie en papierpulp is de hoofdoorzaak van de razendsnelle ontbossing in Indonesië en het uitsterven van de orang-oetan.

Geweldig nieuws!

"Dit is geweldig nieuws voor de oerbossen, voor de orang-oetan, en voor de honderdduizenden mensen die Nestlé een protestmail hebben gestuurd. We roepen andere voedingsbedrijven zoals Ahold en Wal-Mart op om dit goede voorbeeld te volgen." zegt Michiel van Geelen, campagneleider bossen van Greenpeace Nederland, "Een van de 50 grootste en meest invloedrijke bedrijven wereldwijd gaat alle grondstoffen weren die afkomstig zijn van leveranciers die bijdragen aan de vernieting van het regenwoud."

Leveranciers doorgelicht

Onder het nieuwe duurzame beleid van Nestlé worden alle leveranciers doorgelicht. Bedrijven met plantages en boerderijen die in verband worden gebracht met ontbossing, aantasting van kwetsbare veengebieden, illegale praktijken of sociale misstanden worden zo snel mogelijk verwijderd uit de aanvoerketens van Nestlé. Dit is van toepassing op bedrijven zoals Sinar Mas, de meest notoire palmolie- en papierpulpproducent van Indonesië, zolang ze niet voldoen aan de criteria van het nieuwe Nestlé-beleid. Het nieuwe beleid heeft ook gevolgen voor palmolie-handelaren die nog steeds afnemen van Sinar Mas, zoals Cargill.

Duidelijk signaal

"Deze stap van Nestlé is een luid en duidelijk signaal aan Sinar Mas en de rest van de palmolie- en papierpulpproducenten. Het verwoesten van regenwouden en veengebieden is onacceptabel. Er wordt geen zaken gedaan met bedrijven die hier toch mee door gaan. We gaan scherp in de gaten houden of Nestlé dit nieuwe beleid ook zo snel mogelijk in de praktijk brengt," aldus van Geelen.

Onderwerpen