Greenpeace claimt zeereservaten in de Noordzee

Schip vaart uit op 8 juni (World Oceans Day) in nieuwe campagne

Nieuwsartikel - 8 juni, 2009
Nederland — Greenpeace lanceert vandaag de campagne ‘Zeereservaten nu!’. Zojuist heeft Liesbeth van Tongeren, directeur van Greenpeace, dit bekend gemaakt op een expertmeeting in Diergaarde Blijdorp te Rotterdam, ter gelegenheid van World Oceans Day.

Het lichtschip van Greenpeace is in juni en juli iedere dag gratis te bezoeken. Kijk hier voor informatie.

'Milieuminister Cramer wil dat milieu-organisaties zich meer op oplossingen richten. Zij wordt met deze campagne op haar wenken bediend. Greenpeace nodigt iedereen uit op haar lichtschip op zee. Mariene deskundigen aan boord geven, met films en een tentoonstelling, informatie over de noodzaak en de effectiviteit van zeereservaten in de Noordzee. Zeereservaten zijn de oplossing voor overbevissing en verwoesting van kwetsbare zeenatuur,' aldus Van Tongeren.

Claim je eigen stuk zeereservaat in de Noordzee

'Greenpeace roept iedereen op om een vierkante kilometer virtueel zeereservaat te claimen, voor een gezonde zee. Kom in actie en zet je handtekening onder het pleidooi aan de politiek. Roep Visserij-minister Verburg op om de eerste echte zeereservaten in te stellen.'

Volgens de Europese Commissie is maar liefst 88 procent van de Europese visbestanden overbevist. Grote stukken zeebodem worden vernield. Van Tongeren: 'Niemand vindt het vreemd dat we de kwetsbare natuur van bijvoorbeeld de Hoge Veluwe beschermen. Maar op de Noordzee kunnen sleepnetvisserij en grind- en zandwinning gewoon doorgaan in de paar stukken zee die tot nu toe als te beschermen gebieden zijn genoemd. De Noordzee kan zich nog herstellen, maar dan moet de Nederlandse overheid nú de besluiten die al zeventien jaar geleden met heel Europa zijn genomen over een netwerk van zeereservaten ten uitvoer brengen.'

Kom aan boord bij Greenpeace

Het lichtschip van Greenpeace is vanochtend uitgevaren en is de komende maanden iedere dag te bezoeken. Dagelijks is er met o.a. de bekende Greenpeace-rubberboten een gratis pendeldienst naar het lichtschip vanaf Harlingen, Terschelling en Vlieland.  Later ook vanaf Den Helder en Texel. Met dit lichtschip, op zomerfestivals en via internet roept Greenpeace op om ook voor de Noordzee echte bescherming te claimen.

Het interieur van het lichtschip van Greenpeace. Bezoek dit schip gratis in juni en juli, kijk hier voor meer informatie. Foto: GP/Zwaneveld

'Zeereservaten en duurzame visserij zorgen ervoor dat onze vissers een goed belegde boterham kunnen verdienen, en ook onze kindskinderen straks nog een lekker scholletje op hun bord hebben.'

Bezoek de actiewebsite voor zeereservaten in de Noordzee en claim jouw eigen virtuele vierkante kilometer.

Onderwerpen