Onderzoek: EON verdoezelt gevolgen voor omliggende natuur

Amsterdam, Nederland — Greenpeace tekent beroep aan bij de Raad van State tegen de bouw van een kolencentrale op de Rotterdamse Maasvlakte door energiebedrijf EON. Volgens Greenpeace is de milieuvergunning daarvoor ten onrechte verstrekt. De nieuwe kolencentrale betekent een enorme toename van vervuiling en CO2-uitstoot. De negatieve effecten op de natuur zijn daarnaast door EON gebrekkig in beeld gebracht in een rapport met allerlei voorbarige conclusies, blijkt uit onderzoek van Bureau Waardenburg in opdracht van Greenpeace.

“Terwijl Rotterdammers in energiezuinige bussen moeten rijden, mag EON blijkbaar net zoveel CO2 gaan uitstoten als twee miljoen auto’s bij elkaar.” Joris den Blanken, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace Nederland is verontwaardigd over de toegekende milieuvergunning. Die staat haaks op de Rotterdamse klimaatdoelen die vorig jaar zijn vastgelegd in het “Clinton Climate Initiative”. Hoewel de gemeente zich heeft vastgelegd om de CO2- uitstoot met vijftig procent te reduceren, zal door deze ene kolencentrale de CO2-uitstoot met ruim twintig procent toenemen. Een duurzame energiecentrale of één op aardgas had meer voor de hand gelegen dan een zeer vervuilende kolencentrale, vindt Greenpeace.

Klimaatverandering en CO2-uitstoot zijn onvoldoende meegewogen bij de beslissing om EON een milieuvergunning te verlenen.
Greenpeace vindt het onverantwoord dat het grootste milieuprobleem van deze tijd zelfs bij dergelijke vergunningverleningen te weinig
aandacht krijgt. De belangrijkste gronden waarop Greenpeace de milieuvergunning aanvecht zijn de luchtvervuiling die de
kolencentrale tot gevolg zal hebben en de schade die door de centrale aan de natuur zal worden toegebracht.

EON heeft voor het verkrijgen van de vergunningen gebrekkig onderzoek aangeleverd waarin de gevolgen voor de nabijgelegen natuurgebieden zijn verdoezeld. Zo gebruikte EON verouderde gegevens over beschermde vissoorten en werden de gevolgen van de kolencentrale voor de natuur niet opgeteld bij de gevolgen van de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Hierdoor wordt ten onrechte een beeld geschetst als zou de schade beperkt zijn. Tot deze conclusies komt ecologisch onderzoeksbureau Waardenburg, dat in opdracht van Greenpeace onderzoek deed naar de gevolgen van de door EON gewenste kolencentrale.

Greenpeace maakt zich ook zorgen over de effecten van de luchtvervuiling die door kolencentrales ontstaat. Deze vervuiling kan onder  andere leiden tot de overschrijding van Europese normen voor zwaveldioxide-emissies. Bovendien heeft Rotterdam al behoorlijk last van vervuilde lucht. Volgens cijfers van de gemeente overlijden nu al jaarlijks 1200-1500 Rotterdammers vroegtijdig door luchtvervuiling in de regio.

EON heeft bovendien niet serieus duurzame alternatieven voor de kolencentrale afgewogen. EON verdedigt zich met CO2-afvang als oplossing voor de grote CO2-uitstoot van de kolencentrale. Op dit moment bestaat er echter nog geen verplichting om CO2 af te vangen, zodat elke garantie dat EON hiertoe over zal gaan, ontbreekt. Daarbij komt dat CO2-afvang en -opslag technisch nog niet mogelijk zijn en dat onduidelijk is of CO2-afvang in de toekomst haalbaar en veilig zal zijn. EON doet op dit moment alleen een kleinschalig experiment met CO2-afvang. Joris den Blanken: “Deze kolencentrale is een ramp voor het klimaat. Waarom zoveel geld stoppen in een onbewezen techniek als CO2-afvang, terwijl er zoveel goede bewezen alternatieven zijn – zon, wind, biomassa, aardgas?”

Greenpeace is eerder in beroep gegaan tegen de vergunning die is verleend aan Nuon om een kolencentrale te bouwen in de Eemshaven. Drie andere energiebedrijven willen ook een kolencentrale bouwen waarvoor nog geen vergunning is afgegeven. Greenpeace roept de Tweede Kamer op om alle vijf geplande kolencentrales te stoppen door middel van een hoge belasting op steenkool.