Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Greenpeace zet enorme vissengraat op dak C1000

Greenpeace: “C1000, stop verkoop foute vis, dat scheelt!”

Nieuwsartikel - 11 december, 2007
Amersfoort, Nederland — Actievoerders hebben aan de gevel van het hoofdkantoor van de C1000 in Amersfoort een 16 meter lange visgraat gehangen. Greenpeace voert actie tegen het visinkoopbeleid van C1000, waardoor het aanbod voor meer dan de helft uit foute vis of vis van onduidelijke herkomst bestaat.*Update: C1000 heeft inmiddels toegezegd in januari een duurzaam inkoopbeleid voor vis openbaar te maken.

Actie bij het hoofdkantoor van C1000

De reclameslogan van de C1000, "dat scheelt!" gaat zeker op wanneer C1000 zou stoppen met de verkoop van foute vis. Greenpeace eist dat C1000 per direct bedreigde vissen als de Noordzee kabeljauw uit de schappen haalt en een duurzaam inkoopbeleid opstelt.

C1000 handelt schandalig

Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace Nederland: 'Het is schandalig dat C1000 gewoon doorgaat met het verkopen van bedreigde vis. Andere supermarkten verwijderen bedreigde vis uit het assortiment, maar C1000 adviseert zijn klanten zelfs zwaardvis voor het kerstmenu. De zwaardvis is niet alleen zelf bedreigd, maar de vangst zorgt ook voor grote bijvangst van bedreigde haaien, albatrossen en schildpadden.'

Sinds maart dit jaar roept Greenpeace supermarkten op duurzaam in te kopen. Bedreigde vis of vis waarvan de vangst of kweek schadelijk is voor het leven in zee moet uit het schap worden verwijderd. [1]

Consument wil duurzame vis

Consumenten hebben die oproep inmiddels met ruim 100.000 e-mails ondersteund via de website www.maakschoonschap.nl. C1000-winkels liggen vol met foute vis, zoals de Noordzee kabeljauw, zeewolf, Atlantische roodbaars, geelvin tonijn, zwaardvis en tropische garnalen. Terwijl veel andere supermarkten  al foute vis uit de winkels verwijderen, heeft de C1000 nog niets concreets laten zien.

Dirk van den Broek, waar Greenpeace in september actie voerde, zegt  kabeljauw uit de Oostzee en zwaardvis te hebben verwijderd. Ook Jumbo heeft aangegeven onder meer roodbaars, wijting en zwaardvis te hebben verwijderd. Albert Heijn, Sligro Food Group (o.a Em-Te en Golff) en Super de Boer zijn al een stap verder en werken aan een transparant duurzaam inkoopbeleid.

Zeereservaten redding van de oceanen

Van roofvissen als de tonijn, kabeljauw en zwaardvis is sinds 1950 negentig procent verdwenen. Wetenschappers voorspellen dat als de huidige visserij niet verandert, er over veertig jaar geen eetbare vis meer in de zeeën zit. Greenpeace eist dat alle supermarkten actief werk maken van een duurzaam inkoopbeleid voor vis.

Omdat supermarkten vis inkopen vanuit de hele wereld kunnen zij bewust kiezen voor vis van duurzame kweek en visserij. Daarnaast is meer bescherming nodig om het leven in zee de kans te geven om te herstellen. Daarom roept Greenpeace overheden op om een netwerk van zeereservaten in te stellen.

Update 12-12-2007: Onder druk van acties van Greenpeace heeft C1000 toegezegd in januari een duurzaam inkoopbeleid voor vis openbaar te maken. We zijn blij met deze toezegging, maar we blijven controleren of het visinkoopbeleid van C1000 ook daadwerkelijk verbeterd wordt.

[1] Vissen die volgens Greenpeace moeten worden verwijderd uit het schap: Heek (Europees en Argentijns), Heilbot (Atlantisch), Kabeljauw (Atlantisch), Marlijn, Paling (Europees wild en gekweekt), Roodbaars (Atlantisch), Sardien (Middellandse zee), Schol (Noordoost Atlantisch), Tong (Noordoost Atlantisch), Tonijn (blauwvin, geelvin, groot-oog), Tropische garnaal (wild en kweek), Wijting (Noordoost Atlantisch), Zalm (wild Atlantisch), Zeeduivel (Atlantisch), Zeewolf (Atlantisch), Zwaardvis

Onderwerpen