Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Grote olierampen op zee met platforms en tankers

Nieuwsartikel - 14 december, 2004
Amsterdam, Nederland — Acht van de tien olietankers is in slechte staat. Er zit vaak een slecht opgeleide bemanning op die slecht of helemaal niet wordt betaald. Gevolg: talloze olierampen. Ook bij olieplatforms gaat het soms mis. Bij ongelukken lekken jaarlijks honderdduizenden tonnen olie in zee. Hier volgt een overzicht van de grootste olierampen in de geschiedenis.

Een vogel gedrenkt in olie uit de gebroken tanker 'Prestige' op het strand in Valcovo, Galicië, Spanje. © Pedro Armestre

2003, 14 augustus. Voor de kust van Pakistan lekt de Griekse tanker 'Tasman Spirit' 15.000 ton olie. Het is de grootste olieramp die het land ooit heeft gekend. Kustbewoners raken ernstig ziek en het ecosysteem dreigt verloren te gaan.

2002, 19 november. Voor de kust van Spanje is de tanker 'Prestige' in twee stukken gebroken en gezonken. Het schip vervoert 77.000 ton olie, bijna twee maal zoveel als de Exxon Valdez in 1989.

2001, maart. Het olieproductieplatform de P-36 van de Braziliaanse oliebedrijf Petrobras, zinkt na een serie explosies waarbij 10 doden vallen. 1,5 miljoen liter olie in het platform sijpelt weg. Een olievlek van 20 bij 20 kilometer drijft in zee voor de kust van Brazilië.

2001, 16 januari: Voor de Galapagos-eilanden slaat de tanker Jessica lek. 900 ton stookolie komt in zee terecht. Een grote milieuramp dreigt. De olie kan schade toebrengen aan de bijzondere flora en fauna van dit (beschermde) deel van Ecuador. Dankzij de windrichting drijft de olie langs de eilandenkust en spoelt gelukkig niet aan.

2000, juni. De Panamese tanker Treasure zinkt in de buurt van Kaapstad. De 400 ton olie overspoelt Robbeneiland en Dasseneiland waar 150.000 pinguïns broeden.

1999, december: Voor de Franse kust slaat de op Malta geregistreerde tanker Erika lek op een rots. Zo'n 30.000 ton ruwe olie stroomt weg; de Franse stranden raken over een lengte van 200 kilometer vervuild. Maar liefst 300.000 zeevogels sterven.

1997: De tanker Nakodna lekt 20.000 ton olie in de Japanse Zee.

1997: De Diamond Grace lekt in de Baai van Tokio 15.000 ton olie.

1996, februari: Uit de Liberiaanse tanker Sea Empress stroomt 80.000 ton olie weg, nadat het schip voor Wales op een rots loopt. Een grote olievlek vervuilt de eilanden Skomer en Skokholm. Ongeveer 25.000 zeevogels komen om.

1993, januari: Bij de Britse Shetland-eilanden loopt de Liberiaanse olietanker Braer op een rots en slaat lek. Er loopt minstens 85.000 ton olie in zee. De olie wordt door de zware storm door het gebied verspreid.

1992, december: De Griekse tanker Aegean Sea breekt voor de Spaanse kust in tweeën en ontploft. Uit het schip stroomt 72.000 ton olie weg. Duizenden vogels komen om. De Galicische kust wordt over een lengte van 200 kilometer vervuild. Voor de 'Kust des Doods' zoals het gebied wordt genoemd vergingen in tien jaar 240 grote en kleine schepen. Zie ook de Urquiola, 1976.

1992: De Katina P lekt bij Maputo voor de kust van Mozambique 72.000 ton olie.

1991: Olie op de kusten rond de Perzische Golf tijdens de Golfoorlog: 1.470.000 ton. 1991. De ABT Summer verliest 260.000 ton olie voor de kust van Angola.

1991: Bij Genua lekt 50.000 van de 140.000 ton olie afkomstig van de Haven in zee na een explosie.

1991: De Griekse tanker Kirki verliest haar boeg en 20.000 ton olie voor de westkust van Australië.

1989, januari: olieramp op Antarctica. Het Argentijnse schip Bahia Paraiso loopt op een rif en verliest 680 ton olie. Duizenden pinguïns, aalscholvers en andere zeevogels sterven.

1989, januari: In de baai 'Prince William Sound' in Alaska loopt de Amerikaanse tanker Exxon Valdez op een rif. Ruim 36.000 ton ruwe olie stroomt weg en veroorzaakt de grootste milieuramp in de Amerikaanse geschiedenis. Bijna 600.000 otters, zeevogels, zeeleeuwen, grijze walvissen en andere dieren sterven.

1989: De Kharg 5 verliest 70.000 ton olie ten westen van Marokko.

1988: De Odyssey lekt 132.000 ton olie in zee ten oosten van Nova Scotia, Canada.

1988: De Roemeense tanker Borcea verliest een oliespoor langs de Nederlandse kust. Duizenden zeevogels sterven.

1985: De Nova lekt 70.000 ton olie in de Perzische golf bij Iran.

1983: De Assimi verliest 53.000 ton olie bij Oman.

1983: Voor de kust van Zuid-Afrika verliest de Castillo de Beliver in de Baai van Saldanha 50.000 ton olie.

1981, november: De in Gibraltar geregistreerde tanker Globe Assimi loopt bij Litouwen aan de grond en breekt in tweeën. Tienduizenden vogels worden slachtoffer. De stranden blijven vier maanden besmeurd met olie.

1979: Bij Tobago botsen Aegean Captain en Atlantic Empress en lekt de Atlantic Empress 257.000 ton olie in zee. Het is de grootste ramp tot dan toe.

1979: De Independenta verliest 93.000 ton olie in de Bosporus bij Turkije.

1979: Explosie van de oliebron Ixtoc: 610.000 ton olie in zee.

1979: De Griekse tanker Andros Patria explodeert bij De Noordspaanse kust.

1978, maart. Voor de kust van Bretagne loopt de Liberiaanse tanker Amoco Cadiz vast en breekt in tweeën. De complete lading van 228.000 ton komt in zee terecht en vervuilt 360 kilometer Bretonse kust. Zo'n

15.000 zeevogels sterven. Visserij en toerisme lopen grote schade op.

1977: De Hawaiian Patriot lekt 300 mijl buiten Honolulu ruim 100.000 ton olie.

1976: Voor de Spaanse kust bij La Coruna verliest de Urquiola 108.000 ton olie. Bij het binnenlopen in de haven van La Coruna raakt het schip de rotsen, het keert terug naar zee terwijl de olie lekt en explodeert daar.

1976: De Scorpio verliest 31.000 ton olie voor de oostkust van Mexico.

1976: De Ellen Conway verliest 31.000 ton olie voor de kust van Algerije.

1976: De Argo Merchant lekt 28.000 ton olie voor de oostkust van de VS.

1975: De Jakob Maersk verliest bij de Portugese haven Porto 41.000 ton olie.

1975: De Epic Coloctronis verliest bij de Dominicaanse Republiek 58.000 ton olie.

1974, augustus: De Nederlandse tanker Metula loopt bij Vuurland, Zuid-Chili, aan de grond. Zo'n 53.000 ton ruwe olie lekt weg en vervuilt 150 kilometer kust. Ongeveer 40.000 pinguïns en aalscholvers sterven.

1973: De Napier verliest 67.000 ton olie voor de Chileense kust.

1972: De tanker Sea Star verliest 123.000 ton olie in de Golf van Oman.

1971: De Wafra, verliest bij Kaap Magelhaes in Zuid-Afrika. 62.000 ton olie.

1970: De tanker Antonio Lavalleya verliest 21.000 ton olie in zee bij Algerije.

1968: In Porto Rico verliest de Ocean Eagle 21.000 ton olie in zee.

1967: Ruim 119.000 ton olie belandt in zee bij Torrey Canyon. De kust van de Scilly Eilanden in Groot-rittannië raakt vervuild met 24.000 ton olie.