Red Light District wordt Green Light District

Greenpeace en Provinciale Milieufederaties werken aan klimaatprobleem

Nieuwsartikel - 17 oktober, 2006
Amsterdam, Nederland — Greenpeace en de Provinciale Milieufederaties veranderen vandaag het Amsterdamse Red Light District in een Green Light District. Achter zes ramen op de Oudezijds Achterburgwal vervangen vrijwilligers energieverslindende gloeilampen door groene spaarlampen.

Ook vragen vrijwilligers ondernemers op de Zeedijk om spaarlampen te gaan gebruiken. Met deze actie helpen de milieuorganisaties het klimaat in een handomdraai.

Door massaal over te stappen van de gloeilamp op de spaarlamp valt op een eenvoudige manier veel energie te besparen. Dat is belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan. De milieuorganisaties willen met deze actie laten zien dat je op vrijwel iedere plek iets kunt doen aan het klimaatprobleem.

"Spaarlampen indraaien is een van de eenvoudige dingen die we kunnen doen om het klimaatprobleem tegen te gaan", aldus Jan Willem Dol, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace. "Spaarlampen zijn niet meer de jampotten van vroeger. Moderne spaarlampen zijn beschikbaar in alle vormen en kleuren, zelfs in het rood." Deze actie valt onder HIER, een initiatief van ruim 40 goede doelen die het wereldwijde klimaatprobleem aanpakken. HIER wil dat Nederlandse consumenten, bedrijven en overheden meedoen om het tempo van klimaatverandering af te remmen en de schadelijke gevolgen te beperken.

1 miljoen extra spaarlampen

Greenpeace voert de komende tijd op verschillende verrassende plekken in het land actie voor de spaarlamp. Greenpeace wil dat Nederlanders voor het begin van de lente 1 miljoen extra spaarlampen ingedraaid hebben. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee. Door tien spaarlampen in te draaien is jaarlijks 79 euro te besparen. Bekende Nederlanders zoals Chris Zegers, Wouter Bos en Antonie Kamerling hebben al gloeilampen vervangen door spaarlampen. Doe ook mee en win een reis naar lichstad Parijs!

Klimaatneutrale producten

De Milieufederaties stimuleren bedrijven klimaatneutraal te produceren. Klimaatneutraal betekent dat er geen negatief effect is op het klimaat. Zo heeft de band Normaal zijn cd klimaatneutraal uitgebracht, kun je klimaatneutraal logeren in de Holland Hotels en kun je bij Greenchoice stroom afnemen zonder dat het klimaat hieronder lijdt. "Deze ondernemers zien klimaatverandering niet alleen als bedreiging, maar ook als kans", aldus Saskia Kluit, projectleider bij de Provinciale Milieufederaties. "Zo komt de oplossing van het klimaatprobleem dichterbij." Interesse in klimaatneutrale producten? Klik hier.

Onderwerpen