Spanning loopt op in Fins oerbos

Nieuwsartikel - 15 april, 2005
Oerbos, Finland — Afgelopen week is de spanning tussen Greenpeace actievoerders in het Forest Rescue Station en de lokale houthakkers opgelopen. In avonduren en tijdens de nacht worden de actievoerders getrakteerd op dronken, op sneeuwscooters rondrijdende houthakkers en luchtsirenes, trommelroffel op olievaten en kettingzagen. Actievoerders laten zich echter niet intimideren en blijven ter plekke aanwezig om de Samí te helpen met demarkeren.

De Nederlandse schrijfster Lydia Rood is naar het Forest Rescue Station afgereisd om samen met Europese collega schrijvers de Greenpeace campagne voor het behoud van de Finse oerbossen te ondersteunen. Andere schrijvers op deze tour zijn: Javier Moro (Spanje), Niccolo Ammaniti (Italië), Ken Finn (Engeland), Karel Verleyen (België), Aurélie Filipetti (Frankrijk) en Robin Valtiala (Finland).

De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Metsähalittus heeft tijdens een ronde tafel overleg eind maart toegezegd de kap in de noordelijke bossen tijdelijk te staken. Dit tijdelijke moratorium geldt voor 6 weken en loopt af halverwege mei. In de tussentijd zullen de Samí rendierhouders en Metsähalittus met elkaar in gesprek gaan over gebruik van het gebied. Op 7 april heeft het eerste gesprek plaatsgevonden.

Greenpeace is gematigd positief over dit resultaat. "Een tijdelijk moratorium en gesprekken bieden natuurlijk kansen voor een goede afloop maar we zijn er daarmee nog niet. Als de gesprekken op niets uitlopen dan staan we simpelweg weer bij start".

Deze week is de Nederlandse schrijfster Lydia Rood naar het Forest Rescue Station afgereisd om samen met Europese collega schrijvers de Greenpeace campagne voor het behoud van de Finse oerbossen te ondersteunen. Andere schrijvers op deze tour zijn: Javier Moro (Spanje), Niccolo Ammaniti (Italië), Ken Finn (Engeland), Karel Verleyen (België), Aurélie Filipetti (Frankrijk) en Robin Valtiala (Finland). Internationaal wordt de Greenpeace campagne bovendien gesteund door schrijvers als Isabel Allende, Gunter Grass, Margaret Atwood en Ian Rankin.

Onderwerpen