Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Supermarkten op de goede weg

Nieuwsartikel - 17 februari, 2009
Nederland — Alle grote Nederlandse supermarkten hebben een duurzamer inkoopbeleid en hebben de eerste verbeteringen in hun visassortiment doorgevoerd. De supermarkten zijn gestopt met de verkoop van de door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare soorten, zoals roodbaars en zeewolf, is afgenomen. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Zo blijkt uit onderzoek van Greenpeace.

Zwaardvis gevangen door een illegaal Italiaans drijfnet.

Overbevissing is een bedreiging voor meer en meer vissoorten. Als supermarkten bij hun inkoop geen rekening houden met de staat van de visbestanden, blijft er voor onze kinderen geen vis meer over. Daarnaast zijn sommige vangstmethoden zeer verspillend en schadelijk voor het leven in de zee.

Eerste verbeteringen nog niet genoeg

Greenpeace ziet in de supermarkten de eerste verbeteringen in het tonijn- en kabeljauwassortiment. Steeds meer tonijn en kabeljauw is afkomstig van gezondere bestanden en betere vangsttechnieken. Op andere soorten doen de supermarkten nog weinig. Alleen Dirk van den Broek stopte met de verkoop van de zwaar bedreigde paling. In veel supermarkten liggen nog wildgevangen tropische garnalen. Voor elke kilo hiervan wordt wel tien kilo aan ander zeeleven bijgevangen, waaronder bedreigde schildpadden en zeepaardjes. Albert Heijn en C1000 blijven als enige de kwetsbare en slecht beheerde zeewolf verkopen. Daarnaast is Albert Heijn de enige die nog de overbeviste roodbaars verkoopt. Hierdoor blijft het voor de consument nog steeds goed oppassen, want goede en foute vis liggen door elkaar in het schap.

Koplopers

Em-TE, Golff en Deen blijven de koplopers in de ranglijst die Greenpeace maakt van de achttien grootste supermarktketens van Nederland. Aldi, Troefmarkt, Vomar, Dekamarkt en Dirk van den Broek hebben de grootste verbeteringen in het visinkoopbeleid doorgevoerd.

Allemaal oranje

Deze ranglijst is een vervolg op de campagne die Greenpeace in september 2007 startte. Het onderzoek bekijkt het assortiment, de inkoopvoorwaarden, de traceerbaarheid van vis, etikettering en transparantie naar de consument. Terwijl in april 2008 nog meer dan de helft van de supermarkten in het rood stonden, concludeert Greenpeace nu dat de hele sector op de goede weg is. Nog geen enkele supermarkt heeft het inkoopbeleid en het assortiment helemaal op orde. Maar als de supermarkten de huidige verbeteringen het komende jaar doorzetten verschijnen mogelijk volgend jaar al de eerste supermarkten in groen.

Bekijk hier de volledige ranking

Lees hier de factsheet



Onderwerpen