Undercoveroperatie legt walvisvleesschandaal Japan bloot

Bemanning walvisvloot smokkelt walvisvlees van boord

Nieuwsartikel - 15 mei, 2008
Nederland — De bemanning van het walvisfabrieksschip de Nisshin Maru verduistert op grote schaal walvisvlees. Een vier maanden durende undercoveroperatie van Greenpeace kreeg dit boven tafel. Tijdens de zogenaamde wetenschappelijke jacht houden de bemanningsleden de beste stukken walvisvlees achter en smokkelen deze van boord als persoonlijke bagage.

A whale is harpooned in the Southern Ocean. (2000)

Greenpeace vraagt de Japanse openbare aanklager om een onderzoek om de totale corruptie binnen het walvisjachtprogramma van Japan boven tafel te krijgen.

Bekijk de beelden

Een getuigeverklaring over de corruptie van de bemanningsleden van de Nisshin Maru is opgenomen op video (engelstalig).

Walvisvlees verstuurd naar priveadres

Het overladen van het gesmokkelde walvisvlees gebeurde voor het oog van de ambtenaren van Kyodo Senpaku - de exploitant van de walvisvloot - en van de bemanning. Greenpeace onderschepte een van de dozen - allen bestemd voor hetzelfde prive-adres - om de inhoud te kunnen vaststellen en de fraude aan te tonen. In doos zat 23,5 kilo gezouten eerste kwaliteit walvisvlees. Waarde: zo'n 3000 dollar.

Twintig dozen per persoon

Greenpeace heeft diverse werknemers en voormalig medewerkers van Kyodo Senpaku gesproken. Een informant vertelde dat veel bemanningsleden zich wel twintig dozen per persoon toeeigenen. Verschillende cafés en restaurants in Japan bevestigden dat zij elk moment het walvisvlees van de jacht van dit jaar verwachtten. Dat zou niet moeten kunnen, want de officiële kanalen bieden voor eind juni geen walvisvlees aan.

Japanse walvisjacht onder vuur

De verregaande corruptie roept de vraag op wie er nu eigenlijk profiteert van dit walvisjachtprogramma. De walvisjacht is commercieel niet houdbaar en levert geen bruikbare wetenschappelijke informatie op. Internationaal ligt het Japanse walvisjachtprogramma al jaren onder vuur vanwege het totale gebrek aan wetenschappelijke geloofwaardigheid.

UPDATE (20 mei)

Wij stuurden 40.000 oproepen en nu gaat de Japanse regering inderdaad een onderzoek doen! Greenpeace zal het onderzoek scherp in de gaten houden.

Vraag Japan om met de jacht te stoppen

Stuur een mail (engelstalig) naar de Japanse regering en vraag hen de subsidies voor de walvisjacht af te schaffen, dit schandaal te onderzoeken, en te stoppen met de jacht.

Onderwerpen