Vissers moeten steentje bijdragen herstel visstand

Dure dieselolie extra reden voor duurzame visserij

Nieuwsartikel - 11 augustus, 2005
Amsterdam, Nederland — Het leven is duur voor de vissers van de Noordzee. Momenteel kost het vier liter diesel om één kilo schol te vangen. Vissers gebruiken zoveel brandstof om de snel verdwijnende vis in de zee te vinden. In plaats van de schuld te geven aan de dure brandstof moeten vissers zich richten op een fundamenteel andere manier van omgaan met de zee, vindt Greenpeace. Bijvoorbeeld door minder schadelijke vistechnieken te gebruiken en door een deel van de zee met rust te laten.

Aan boord van een Belgische boomkorvisser wordt de visvangst gesorteerd.

Onze Noordzee dreigt leeggevist te raken. Als we zo doorgaan dan zal het rijke onderwaterleven in onze zee binnen tien jaar echt verdwenen zijn. Gelukkig is het niet te laat. Als we nu wat met zijn allen wat doen kunnen we zorgen dat de Noordzee weer vol vis komt te zitten.

Daar moeten ook de vissers een steentje aan bijdragen. Momenteel is Greenpeace op zee om daarover met hen te praten. Vissers reageerden op de afnemende visaantallen door nog grotere netten en zwaardere motoren aan boord te gaan gebruiken. En dat heeft haar prijs. Vier liter diesel kost ongeveer 1, 54 euro. Voor een kilo schol op de veiling krijg je tussen de 1 en 3 euro. Daarvan moeten bemanning en bootkosten worden betaald.

Het is niet voor niets dat de vissers roepen om subsidie bij de overheid. Maar dat is geen oplossing, vindt Greenpeace. 'De belastingbetaler moet niet opdraaien voor een visserijmethode, die zowel ecologische als economisch onhoudbaar is", stelt campaigner Eco Matser.

Laat de natuur zijn gang gaan

Wat kunnen we wel doen om de Noordzee weer gezond te krijgen en vol met vis? Eigenlijk werkt het heel simpel. Laat de natuur zijn gang gaan en het komt vanzelf goed. Als jonge vis de kans krijgt om groot te groeien en niet op jonge leeftijd al door zware netten wordt gevangen of gedood, kan ze weer voor nakomelingen zorgen.

Om de jonge vis die kans te geven moeten we allereerst  de meest schadelijke vistechnieken eens en voor altijd verbannen uit de Noordzee. Zoals de boomkorvisserij, waarbij netten met zware sleepkettingen de zeebodem omploegen voor platvis. En daarbij al het andere zeeleven verwoest. Talloze soorten vissen komen voor niks in de netten terecht, en worden dood of bijna dood weer overboord gegooid.

Stapje vooruit

Juist met technieken die minder brandstof gebruiken en minder verwoestend zijn, gunnen we de vissoorten kans om te groeien. Een nieuwe techniek die al een stap vooruit gaat, is de pulskor. Deze methode sleept ook netten over de bodem, maar zonder zware kettingen. Nog steeds is overigens niet duidelijk of de soorten waar niet op gevist wordt nu wel worden ontzien?

Veilige zones

De echte oplossing om visstanden de kans te geven zich te herstellen is het instellen van zeereservaten. Beschermde zones, waarin niet mag worden gevist of andere schadelijke activiteiten mogen plaatsvinden, zoals gas- en oliewinning of het dumpen van afval. Wetenschappers raden aan om maar liefst 40 procent van de Noordzee uit te roepen tot reservaat. Alleen in deze veilige stukken zee, kunnen vissen volwassen worden en zo weer voor veel nageslacht zorgen. Verschillende voorbeelden wereldwijd laten zien dat het werkt en dat de visstanden zowel binnen als buiten de reservaten aanzienlijk groeit.

Visliefhebber

Ook als visliefhebber kun je ook een bijdrage doen. Door bijvoorbeeld alleen vis te kopen, die niet wordt bedreigd en waarop relatief duurzaam wordt gevist. Welke soorten dat precies zijn kun je lezen op de VIS-a-card van Greenpeace. Speciaal voor de bewuste visliefhebber heeft culinair columnist Sylvia Witteman vier recepten opgesteld. Wat dacht je bijvoorbeeld van haringtartaar met mosterd-roomsaus of van tilapiafilet met een tomaten-basilicumdressing?

Het is nu dus nog niet te laat. Als we nu met zijn allen ingrijpen kunnen we ervoor zorgen dat de Noordzee weer vol met leven komt. Vissers zullen weer goede vangsten doen en ons gebakken scholletje smaakt extra lekker wanneer je weet dat die op verantwoorde manier is gevangen.