Mattel, de producent van Barbie, stopt met het afnemen van producten van Asia Pulp & Paper en verkoopt voortaan geen producten meer die ten koste gaan van de bossen. Dat heeft de speelgoedfabrikant vanmorgen bekend gemaakt. Greenpeace reageert verheugd op deze stap van Mattel. Het papierbedrijf Asia Pulp & Paper, inmiddels ook in Nederland bekend door hun reclamespots op televisie, is verantwoordelijk voor enorme ontbossing in Indonesië. Mattel deed zaken met APP en in de verpakkingen van de Barbiepoppen trof Greenpeace resten tropisch regenwoud aan. De milieuorganisatie voerde wereldwijd actie; Ken maakte het uit met Barbie omdat hij het niet meer kon verkroppen dat zijn vriendin aan de destructie van de oerbossen in Indonesië meewerkte. Mattel heeft nu toegezegd geen producten meer te kopen van bedrijven die betrokken zijn bij ontbossing. Daarnaast gaat Mattel het gebruik van gerecycled papier en FSC papier flink opvoeren.

‘Er zijn al behoorlijk wat bedrijven die nu geen zaken meer doen met Asia Pulp & Paper: Unilever, Nestle, Carrefour, ING en nu ook Mattel. Maar APP trekt zich er niets van aan en gaat nog altijd door met de vernietiging van bossen,’ zegt Kees Kodde, campagneleider van Greenpeace. ‘En dat gaat niet alleen ten koste van de lokale bevolking, maar ook van bedreigde diersoorten zoals de Sumatraanse tijger.’ Indonesië behoort tot de landen met de snelste ontbossing ter wereld. De Indonesische regering schat dat per jaar meer dan 1 miljoen hectare regenwoud tegen de vlakte gaat.

Greenpeace gaat door met bedrijven onder druk te zetten om geen handel meer te voeren met APP zolang dit bedrijf zijn praktijken niet verandert. ‘APP is slecht nieuws voor de ontwikkeling van Indonesië. Het bedrijf kapt het land kaal en houdt geen enkele rekening met de belangen van de lokale bevolking’, aldus Kodde.

Greenpeace begon haar campagne afgelopen juni en 500.000 mensen wereldwijd stuurden een emailpetitie naar Mattel. Actievoerders van Greenpeace beklommen het hoofdkantoor van Mattel in Los Angeles met een spandoek waarop stond: “Barbie: It’s Over. I don’t date girls that are into deforestation”. Een hilarische video van Ken werd 2 miljoen keer bekeken op YouTube.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie:

Meer informatie:

Jaap Oppenhuizen, Persvoorlichter, 06 250 310 14