Onkruidgif Roundup, een van de meest gebruikte bestrijdingsmiddelen ter wereld, mag in Nederland niet meer door gemeenten en particulieren worden gebruikt. Vannacht nam de Tweede Kamer daarover de motie van Groenlinks aan.

Greenpeace is blij met deze eerste stap, want in Nederland wordt Roundup royaal op straten en schoolpleinen gespoten. Dat leidt tot verhoogde concentraties glyfosaat – de giftige stof in Roundup – in het oppervlaktewater. In een onlangs gepubliceerd rapport toonde Greenpeace al aan dat Roundup schadelijk is voor de natuur en het milieu. Onafhankelijke onderzoekers leggen zelfs een verband tussen glyfosaat en verschillende soorten kanker, hormoonverstoring en zenuwafwijkingen.

‘De volgende stap is een totaal verbod op dit gevaarlijke middel en snel ook’, bepleit Herman van Bekkem, gentech- en landbouwdeskundige bij Greenpeace. In Europa zijn plannen om genetisch gemanipuleerde gewassen toe te staan die resistent zijn tegen Roundup. ‘Maar daarmee gaat de deur voor dit giftige bestrijdingsmiddel alleen maar verder open. Onze staatssecretarissen Bleker en Atsma moeten en kunnen hier een stokje voor steken. Ook vragen we van Brussel om een snelle herbeoordeling van het gebruik van Roundup. Want de huidige toestemming in Europa is gebaseerd op verouderde onderzoeksgegevens van het bedrijf zelf.’

Meer informatie:

Aangenomen motie Grashoff, mede ondertekend door Jacobi en Van Veldhoven