Amsterdam – Meer dan 5.000 mensen hebben gereageerd op de oproep van Greenpeace om een bezwaarschrift te sturen naar de provincie Groningen als protest tegen de bouw van een kolencentrale op de rand van werelderfgoed Waddenzee. De provincie Groningen verstrekte in juni een nieuwe natuurvergunning aan energiebedrijf RWE/Essent, nadat de vorige natuurvergunning in augustus 2011 door de Raad van State was vernietigd. Greenpeace en vele andere natuur- en milieuorganisaties in Nederland en Duitsland maken ook bezwaar tegen de nieuwe vergunning, evenals minstens zes Duitse steden, dorpen en districten in het nabijgelegen Ostfriesland. Al deze organisaties staan klaar om zich vast te bijten in een nieuwe juridische procedure bij de Raad van State.

Rolf Schipper, campagneleider bij Greenpeace: “De provincie Groningen maakt een historische vergissing door deze achterhaalde kolencentrale alsnog toe te willen laten. Gedurende veertig jaar zou RWE/Essent klimaatverandering aanjagen, de lucht vervuilen en de natuur schaden. Als de provincie nu al deze bezwaren weer in de wind slaat, dan wacht hen een enorm spannende rechtszaak. Het is klip en klaar dat deze centrale de natuur schaadt, dus juridisch staan we sterk.”

Greenpeace verzet zich al sinds 2007 tegen de bouw van nieuwe kolencentrales in Nederland. Begin 2010 waren er nog plannen voor zeven extra kolencentrales. In april 2011 sloot Greenpeace een overeenkomst met Nuon om het kolendeel van een centrale in de Eemshaven uit te stellen. Drie andere plannen voor centrales belandden in de ijskast. RWE/Essent in de Eemshaven en E.ON en Electrabel op de Maasvlakte bouwen niettemin lustig door, hoewel ze juridisch nog niet alles rond hebben. Schipper: ”Nederland kan prima zonder kolen- en kerncentrales. Er zijn zoveel gascentrales bijgebouwd en nog in aanbouw dat we gemakkelijk in onze behoefte van elektriciteit kunnen voorzien.”

De zes Duitse steden, dorpen en districten die in ieder geval bezwaar maken tegen de kolencentrale betreffen de waddeneilanden Borkum en Juist, de dorpen Krummhörn, Jemgum en Norden en het district Aurich.

Voor meer informatie:

Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie, 06 290 011 56