Amsterdam, 18 augustus 2011 – Tijdens de productie van kleding en schoenen van Nike zullen geen gifstoffen meer in het milieu terechtkomen. Dat heeft het sportmerk bekendgemaakt.[1] Greenpeace staakt daarom acties tegen Nike en vraagt het andere grote sportmerk, Adidas, dit voorbeeld te volgen. Vanmorgen vroeg voeren actievoerders in verschillende landen, waaronder in Nederland, actie bij winkels van Adidas.

Greenpeace voert sinds begin vorige maand campagne tegen kledingmerken als Nike en Adidas. Zij laten hun kleding in China maken, waar hun fabrikanten giftig afvalwater in rivieren lozen. Rivieren waarvan miljoenen mensen dagelijks afhankelijk zijn voor drinkwater en vis.

‘Dat het grootste sportmerk ter wereld zijn leven betert, is een ongekend succes’, zegt Pavel Klinckhamers, campagneleider giftige stoffen bij Greenpeace. Nike wil de hele productieketen aanpakken, overal ter wereld. Het gaat hierbij om duizenden fabrieken in landen waar de controle op milieuwetgeving niet optimaal is en geldt voor alle merken van Nike Inc, waaronder Converse en Umbro.

‘Met deze serieuze stap voorwaarts laat Nike zien dat het kan: de weg inslaan naar een gifvrije toekomst. They just did it’, aldus Klinckhamers. ‘Adidas, een van de grootste spelers in deze sector, kan nu niet achterblijven.’ Om Adidas op zijn verantwoordelijkheid te wijzen, voert Greenpeace vanochtend actie bij winkels van dit sportmerk. Op de etalageruiten zijn grote stickers geplakt met de tekst ‘Detox Now!’. Dit gebeurt ondermeer in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Via een online petitie kunnen mensen Adidas oproepen voor een schone toekomst te gaan.

Nike belooft binnen acht weken met een actieplan te komen dat duidelijk maakt hoe ze hun toezegging gaan waarmaken. Greenpeace blijft het sportmerk de komende tijd goed in de gaten houden.

[1] Verklaring Nike
Meer over de Detox campagne leest u op http://www.greenpeace.nl/detox

Voor meer informatie en foto’s van de stickeractie:
Pavel Klinckhamers, campagneleider giftige stoffen, 06 2900 11 53
Jaap Oppenhuizen, persvoorlichter, 06 2503 10 14