Amsterdam- Computerfabrikant Hewlett Packard staat aan kop van de nieuwste Guide to Greener Electronics van Greenpeace. Op flinke afstand volgen Dell, Nokia en Apple, met een vijfde plaats voor het Nederlandse Philips. RIM heeft het minst van duurzaamheid begrepen: de Blackberry-fabrikant bungelt onder aan de lijst.

De ranglijst is voor de zeventiende keer uitgebracht. Nieuwe criteria zijn het gebruik van conflictmineralen, grondstoffen uit regio’s waar oorlog woedt, en het papier dat wordt gebruikt voor verpakkingen. Apple en Nokia proberen conflictmineralen te weren. HP en Dell kopen geen papier meer in waarvoor oerbossen tegen de vlakte zijn gegaan. De meeste fabrikanten scoren laag, maar Sharp scoort als enige merk op beide criteria geen enkel punt.

Greenpeace kijkt ook naar gifstoffen en recycling en vergelijkt de CO2-uitstoot van de elektronicamerken. Zowel de energie die nodig is voor de productie, als het energieverbruik van de apparaten bij de consument thuis wegen voor de ranglijst mee. In 2009 verminderde HP zijn CO2-uitstoot met negen procent, in 2012 wil het Amerikaanse bedrijf twintig procent minder CO2 produceren. Tenslotte geeft HP ook het beste inzicht in de uitstoot van zijn leveranciersketen.

Kim Schoppink, campagneleider Klimaat en Energie bij Greenpeace: “HP en Dell laten zien dat het voor iedere fabrikant mogelijk is om de CO2-uitstoot terug te brengen en meer hernieuwbare energie te gebruiken. Achterlopers als RIM, Toshiba en LG moeten ophouden zich achter het mantra ‘het kan niet’ te verschuilen.”

De Greenpeace ranglijst brengt met succes de hele sector in beweging om groener te produceren. De eerste editie van de Guide to Greener Electronics in 2006 ging over giftige stoffen en recycling. Inmiddels worden PVC en broom uit de meeste mobiele telefoons gebannen. Ook zamelen bedrijven veel meer afgedankte apparaten in dan vijf jaar geleden.

De ranglijst is te vinden op: http://www.greenpeace.nl/elektronicaranglijst

Voor meer informatie:

Greenpeace persvoorlichting, Loes Visser 020 – 5249 577