Terwijl de gevolgen voor de natuur nog onderzocht moeten worden, laat de provincie Groningen de bouw van de omstreden kolencentrale van RWE/Essent stoïcijns doorgaan. Alleen de bouw van de kantoren en magazijnen wordt op last van de provincie symbolisch stilgelegd. Natuur & Milieu en Greenpeace doen daarom opnieuw een beroep op de Raad van State om de kwetsbare Waddennatuur te beschermen tegen de verstorende bouwwerkzaamheden in de Eemshaven. Een verzoek tot een bouwstop wordt zo snel mogelijk ingediend.

De gevolgen van de kolencentrale voor de streng beschermde Waddennatuur zijn nog onvoldoende onderzocht, oordeelde de Raad van State op 24 augustus met het vernietigen van de natuurvergunning. Wanneer uit dat onderzoek blijkt dat de kolencentrale schadelijk is voor de kwetsbare fauna in het gebied, zoals voor zeehonden en bruinvissen, mag de kolencentrale niet worden afgebouwd. Essent heeft immers ook niet aangetoond dat een vervuilende kolencentrale aan de rand van Werelderfgoed de Waddenzee een groot openbaar belang dient. “Door het bouwen toch te gedogen, neemt de provincie een voorschot op dat onderzoek en verstoort daarmee ook de situatie die onderzocht moet worden”, oordeelt Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace. “Als achteraf wordt geconstateerd dat de bouw schadelijke gevolgen had voor de natuur, is het leed al geschied.”

Greenpeace en Natuur & Milieu verwachten dat de verschillende onderzoeken zullen uitwijzen dat de kolencentrale flinke schade zal toebrengen aan de kwetsbare Waddennatuur. Ron Wit, hoofd klimaat van Natuur & Milieu: “De Provincie heeft zich op sleeptouw laten nemen door de juristen van RWE. Het bedrijf mag gewoon doorgaan met heien en het bouwen van een koelwateruitlaat, terwijl dit overduidelijk negatieve effecten heeft op de dieren in de Waddenzee.”

Nederland heeft ruim voldoende elektriciteit, ook zonder nieuwe kern- en kolencentrales, blijkt uit rapporten van onder meer netbeheerder TenneT. De Europese doelstelling voor schone energie wordt niet gehaald en raakt met deze megacentrale bovendien nog verder uit zicht. Natuur & Milieu en Greenpeace roepen Essent en de provincie op te investeren in schone energie en de plannen voor ouderwetse kolenstook te laten varen.

Voor meer informatie:

Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace: 06 2900 1156