Amsterdam- Het onkruidgif Roundup, een van de meest gebruikte bestrijdingsmiddelen ter wereld, kan zeer schadelijk zijn voor mens en milieu. Dat blijkt uit het rapport dat Greenpeace vandaag samen met de Britse organisatie GMFreeze publiceert. Onafhankelijk onderzoek duidt op grote risico’s van het gif. Roundup kan een rol spelen in de ontwikkeling van kanker en mogelijk is het hormoonverstorend. Tot nu toe gaven overheden toestemming voor het gebruik van Roundup en glyfosaat – de gifstof in dit middel – op basis van onderzoeken die de producenten, waaronder chemiegigant Monsanto, veelal zelf hebben uitgevoerd. Greenpeace wil dat de vergunning voor het gebruik van glyfosaatbestrijdingsmiddelen zo snel mogelijk opnieuw wordt beoordeeld.

Ook roept Greenpeace staatssecretaris Atsma van Milieu op om de veldproeven met Roundup Ready maïs van Monsanto te verbieden en commerciële teelt van deze gewassen tegen te houden. Het blijkt namelijk dat door deze gentechgewassen, die bestendig gemaakt zijn tegen grote hoeveelheden van het gif, het gebruik van dit potentieel gevaarlijke middel toeneemt.

Het bestrijdingsmiddel Roundup wordt wereldwijd op grote schaal gebruikt. Van onkruidbestrijding op stoepen en schoolpleinen tot aan het besproeien van mega-akkers met maïs of sojabonen. Het rapport, een analyse van bijna tweehonderd onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken, laat verbanden zien tussen het gif en de ontwikkeling van kanker. Ook kan het middel zorgen voor schade aan dierlijke cellen, hormoonverstorend werken en wordt het zelfs in verband gebracht met de ziekte van Parkinson.

“Mens en milieu mogen niet langer blootgesteld worden aan de veel te grote, totaal overbodige risico’s van Roundup en glyfosaat”, zegt Herman van Bekkem, gentech- en landbouwdeskundige bij Greenpeace. “Politici en beleidsmakers moeten ervoor zorgen dat gewassen als Roundup Ready maïs nooit geteeld mogen worden in Nederland, want dat zal zorgen voor steeds meer gebruik van dit verschrikkelijke bestrijdingsmiddel. Slimme duurzame landbouw heeft gentech en gif niet nodig!”

Roundup landbouwgif is een bestrijdingsmiddel dat meestal samen wordt gebruikt met gentechgewassen, die door genetische manipulatie resistent zijn gemaakt tegen glyfosaat en Roundup. In de praktijk blijken boeren genoodzaakt om steeds meer gif te gebruiken in hun giftige wapenwedloop tegen onkruid, want deze worden door consequente toepassing van hetzelfde gif ook bestendig tegen Roundup. “De belofte van Monsanto, dat de onkruidbestrijding met deze ‘Roundup Ready’ gewassen gemakkelijker en goedkoper zou worden, is dus onjuist”, stelt Van Bekkem. “Gentech zorgt pertinent niet voor duurzame landbouw, maar juist voor meer gif en minder biodiversiteit.”

Monsanto probeert ook in Nederland toestemming te krijgen voor de teelt van ’Roundup Ready’ maïs. Het bedrijf heeft een vergunning om proefvelden met deze planten in te zaaien en wacht op toestemming van Brussel voor grootschalige teelt op Europese akkers. Een ander Roundup Ready gewas is soja, gebruikt voor veevoer. In landen als Argentinië, Paraguay en Brazilië neemt gentech- en Roundupgebruik in de sojateelt hand over hand toe. Dit gaat ten koste van lokale bevolking, boeren en het milieu. Ironisch genoeg bestempelde de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) deze gentechsoja als ‘verantwoord’. Nieuwe wetenschappelijke inzichten in de mogelijke gevaren van glyfosaatbestrijdingsmiddelen laten zien dat het onverantwoord is om RoundupReady soja op deze manier goed te keuren en zelfs aan te moedigen.

Voor meer informatie:

‘Herbicide tolerance and GM crops; Why the world should be Ready to Round Up glyphosate’ – ook met Nederlandstalige samenvatting -:  http://www.greenpeace.nl/Publicaties-2011/Herbicide-tolerance-and-GM-crops/