Amsterdam – Puma, het derde sportmerk ter wereld, heeft publiekelijk verklaard te zullen stoppen met alle uitstoot van giftige stoffen. Hiermee reageert het bedrijf op de ‘Detox Challenge’ van Greenpeace en neemt het een stevige voorsprong op concurrenten Nike en Adidas in de strijd tegen giftige en chemische vervuiling in Chinese rivieren. Puma belooft voor 2020 wereldwijd het lozen van schadelijke chemicaliën in de totale productielijn uit te bannen.

De toezegging van Puma komt amper twee weken nadat Greenpeace het rapport ‘Vuile Was’ publiceerde. Hierin wordt de link gelegd tussen grote sportmerken, als Nike, Adidas en Puma, en Chinese toeleveranciers die vaak hun giftige en hormoonverstorende chemicaliën in de rivieren lozen. In de verklaring van Puma staat dat het bedrijf binnen acht weken met een actieplan zal komen waaruit zal blijken hoe ze hun beloftes precies gaan omzetten in concrete daden.

“De eerste ronde van onze Detox Challenge is gewonnen door Puma, nu moeten Nike en Adidas een tandje bijzetten in de race naar een gifvrije toekomst”, zegt Pavel Klinckhamers, campagneleider giftige stoffen bij Greenpeace. “Maar de wedstrijd is nog niet beslist. We roepen deze drie merken op nu leiderschap te tonen door transparanter te zijn over het gebruik en de uitstoot van giftige stoffen tijdens het productieproces voor hun artikelen.”

De campagne van de Greenpeace, de Detox Challenge, breidt zich ondertussen steeds verder uit. Om een wereldrecord te vestigen, de grootste simultaan striptease, gingen meer dan 600 mensen in 10 landen afgelopen zaterdag op hetzelfde moment uit de kleren. Ook hebben al enkele duizenden mensen de petitie ondertekend waarin de CEO’s van Nike en Adidas worden opgeroepen actie te ondernemen om het urgente probleem van watervervuiling tegen te gaan.

De verklaring van Puma vindt u hier: http://safe.puma.com/us/en/
Meer over de Detox campagne leest u op http://www.greenpeace.nl/detox

Voor meer informatie en beeldmateriaal:
Pavel Klinckhamers, campagneleider oceanen, 06 2900 11 53
Jaap Oppenhuizen, persvoorlichter, 06 250 310 14