Amsterdam– Noordhoff Uitgevers, de grootste leverancier van lesmateriaal in Nederland, doet geen zaken meer met Asia Pulp and Paper (APP). APP is berucht vanwege de grootschalige vernietiging van de bossen in Indonesië. Het Europese concern Infinitas Publishing, waartoe Noordhoff behoort, stapt volledig over op FSC papier. Greenpeace is blij met deze beslissing.

In de papierfabrieken van Asia Pulp and Paper (APP) in China en Indonesië worden bomen uit Indonesische regenwouden vermalen tot pulp voor papier. Uitgeverij Noordhoff gebruikte papier uit een Chinese APP fabriek voor het drukken van schoolboeken. Greenpeace was het gebruik van dit papier op het spoor gekomen door laboratoriumtests op de Bosatlas. Toen Greenpeace uitgeverij Noordhoff wees op de testresultaten, besloot deze onmiddellijk de banden te verbreken met Asia Pulp and Paper.

Kees Kodde, campagneleider bossen bij Greenpeace. “We zijn blij dat Noordhoff zijn hele keten grondig onder de loep heeft genomen en heeft gekozen voor duurzaam inkoopbeleid, een stap die navolging verdient. Door de keuze voor FSC, zijn Noordhoffs schoolboeken nu gevrijwaard van ontbossing. Dit is een nieuwe tegenvaller voor APP.”

Steeds minder bedrijven doen zaken met Asia Pulp and Paper; eerder zeiden Unilever, Nestlé, Adidas, Mattel, Hasbro, Lego en ING de papiergigant al vaarwel. Maar ondanks de economische schade die het miljardenbedrijf hiermee oploopt, gaat het gewoon door met het kappen van het Indonesische regenwoud. Mede hierdoor is Indonesië het derde land ter wereld met de hoogste uitstoot van broeikasgassen. Dit heeft rampzalige gevolgen voor het klimaat, de biodiversiteit en bedreigde diersoorten zoals de orang-oetan en de Sumatraanse tijger.

Het bedrijf probeerde deze zomer haar imago op te poetsen met reclamespotjes vol natuurbeelden, maar daaraan werd een einde gemaakt door de Reclame Code Commissie, die de spotjes als misleidend beoordeelde.

Kees Kodde: “Greenpeace gaat door met haar campagne tegen Asia Pulp & Paper. Nog veel bedrijven doen zaken met APP. Daarmee zijn ze medeverantwoordelijk voor de ontbossing in Indonesië, zolang APP haar praktijken niet verbetert.”

Voor meer informatie:

Greenpeace persvoorlichting, 020 5249596

Kees Kodde 06 53504728

* FSC staat voor  Forest Stewardship Council. Het FSC-keurmerk betekent dat grondstoffen voor hout- en papierproducten afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen.

Lees hier de brief van Noordhoff Uitgevers aan Greenpeace.