De beelden die Greenpeace afgelopen maand maakte vanuit de lucht van de bouw van de Belo Monte dam laten voor het eerst het enorme bouwwerk en de daarmee gepaard gaande grootschalige vernietiging van het tropisch regenwoud zien: 400.000 hectare land en bos worden onder water gezet en 20.000 mensen worden uit hun leefgebied verdreven.

Greenpeace vloog over het gebied waar de dam zal worden gebouwd (bekend als Volta Grande) en over Altamira, de stad die de basis is voor het bouwproject.

De Belo Monte dam is een omstreden waterkrachtcentrale die wordt gebouwd in de rivier de Xingu, een van de grootste rivieren in het Amazonegebied. Al 20 jaar vechten inheemse groepen, boerengemeenschappen en milieuactivisten tegen de bouw van de dam. President Dilma heeft onlangs, na een zeer omstreden vergunningverleningsproces, toestemming gegeven voor de bouw van de dam.

Het Nederlandse bedrijf Arcadis gaat meebouwen aan de Belo Montedam. Deze dam is één van de oorzaken van ontbossing van de Amazone. Greenpeace voert de komende maanden actie voor een zero deforestationwet in Brazilie.

Klik hier voor de beelden van de verwoesting door de dam.