Actievoerders van het  Greenpeace-schip de Arctic Sunrise protesteren vandaag opnieuw tegen het leegplunderen van de West-Afrikaanse zee door Europese schepen. Ze houden een verkeersbord van 10 bij 30 meter met de tekst ‘dead end’ voor de 143 meter lange Nederlandse supertrawler Willem van de Zwan.

“De Europese vloot is te groot geworden. De zeeën kunnen deze overcapaciteit niet aan,” aldus Pavel Klinckhamers, campagneleider oceanen aan boord van de Arctic Sunrise. “Maar in plaats van het overschot aan vissersschepen aan te pakken, laten de Europese ministers monstertrawlers als de Willem van der Zwan grote hoeveelheden vis weghalen uit de West-Afrikaanse zee. Economische belangen van de korte termijn winnen het van gezond verstand. De natuur, de vissen en de kleinschalige lokale vissers zijn de dupe. Het is een doodlopende weg.”

In maart spraken de Europese visserijministers in Brussel over de impact van industriële trawlers in buitenlandse wateren, maar ze erkenden daarbij niet de kern van het probleem: er zijn te veel schepen voor te weinig vis. Omdat er in Europa al teveel gevist wordt, gaan de Europese varende visfabrieken naar West Afrika. De Europese Unie ondersteunt de vloot, bijvoorbeeld door visrechten te kopen van Mauritanië.

De gevolgen van deze plundering zijn desastreus. In buurland Senegal gloort hoop: De nieuw verkozen Senegalese president Macky Sall neemt het onderwerp serieus en sprak al in zijn eerste officiële toespraak over de slechte staat van de Senegalese visserijsector en de dringende noodzaak om in actie te komen. Een van de grootse zorgen die Sall noemde, zijn de visserijovereenkomsten met buitenlandse schepen. Hoewel de Europese Unie sinds 2006 geen visserijakkoord met Senegal geeft, heeft Greenpeace de afgelopen maand een aantal Europese vissersschepen – gebruik makend van dubieuze regelingen – in Senegalese wateren aangetroffen.