Amsterdam- Greenpeace vraagt Makro per direct te stoppen met de verkoop van vlees van het Braziliaanse bedrijf JBS. Het Braziliaanse bedrijf JBS is de grootste vleesverwerker ter wereld en verantwoordelijk voor de verdwijning van tropisch regenwoud in de Amazone. De Sligro Food Group heeft afgelopen week Greenpeace laten weten geen vlees meer in te kopen van JBS omdat ze niet betrokken wil zijn bij de verwoesting van de Amazone en het leefgebied van haar bewoners.

Schending afspraken

In 2009 spraken de grootste vlees- en leerverwerkende bedrijven in Brazilië – JBS/Friboi, Bertin, Minerva en Marfrig – af niet langer runderen af te nemen van boerderijen die betrokken zijn bij ontbossing, of gevestigd zijn op het land van inheemse volken. Nu, drie jaar later blijkt dat JBS geen enkele afspraak nakomt. Uit nieuw onderzoek van Greenpeace ’JBS Scorecard, how the biggest meat company on the planet is still slaughtering the Amazon’

blijkt dat JBS nog steeds runderen koopt van boeren die zich schuldig maken aan illegale ontbossing, aan het binnendringen van gebieden van inheemse volken en van bedrijven die betrokken zijn bij slavernij.

Makro blijft achter

Afgelopen week besloot Sligro naar aanleiding van de informatie van Greenpeace over de ontbossing door JBS per direct te stoppen met het kopen van rundvlees bij JBS. Wilco Jansen, hoofd communicatie van Sligro: “Wij willen niet betrokken zijn bij verwoesting van de Amazone en het leefgebied van haar bewoners. Sligro Food Group wil daarom in de toekomst geen rundvlees meer afnemen van bedrijven die niet voldoen aan de afspraken die in het moratorium zijn gemaakt.” Greenpeace vraagt Makro hetzelfde te doen. Nora van der Hoeven: ‘Wij zijn verheugd dat naast de Sligro Food Group ook grote bedrijven als Adidas, Clarks, Ikea, Princes en Sainsbury naar aanleiding van de informatie van Greenpeace de banden met JBS hebben verbroken’.

Veeteelt belangrijkste oorzaak ontbossing

De Amazone is nu nog het grootste tropische regenwoud op aarde. Maar elke minuut verdwijnt een stuk zo groot als twee voetbalvelden, om op het vrijgekomen land koeien te laten grazen of landbouwgewassen te verbouwen. Ongeveer 62 procent van het ontboste gebied in de Amazone wordt gebruikt voor veeteelt. De omvang van dit gebied is twee keer zo groot als het Verenigd Koninkrijk.