Nog nooit lag er zo weinig ijs op de Noordpool als op dit moment. De zomer van 2012 heeft daarmee het vorige laagterecord aan ijs uit 2007 verbroken. Dat meldt het Amerikaanse informatiecentrum voor sneeuw en ijs (NSIDC) vandaag. Oliebedrijven Shell en Gazprom grijpen het terugtrekkende ijs aan om deze zomer naar olie te boren in het voorheen onbereikbare gebied.

Volgens Greenpeace is dit record een nieuw dieptepunt voor de wereld. ‘Klimaatverandering zal onze wereld op zijn kop zetten’, zegt Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace. ‘Het rap smeltende ijs zou dan ook een waarschuwing moeten zijn aan de wereld. In plaats daarvan zoeken Shell en Gazprom in het gebied naar nog meer olie waardoor klimaatverandering straks compleet uit de hand loopt.’

Om de Noordpool tegen deze nieuwe bedreiging te beschermen, zijn actievoerders van Greenpeace de afgelopen dagen meerdere malen in actie gekomen tegen een boorplatform van het Russische oliebedrijf Gazprom. Vanaf het Greenpeace-schip de Arctic Sunrise klommen actievoerders op het boorplatform om te voorkomen dat de boor de grond in gaat.

Minister Verhagen van EL&I zei vandaag dat het niet de vraag is óf we energiewinning in het Noordpoolgebied moeten toestaan, maar hoe we dat – op een verantwoorde manier – kunnen doen. Schipper: ‘Op een verantwoorde manier naar olie boren bij de Noordpool is een sprookje. Meer olie betekent meer klimaatverandering. Bovendien is een olieramp, waarop het risico in het Noordpoolgebied heel groot is, vrijwel onmogelijk te bestrijden. De enige manier om de Noordpool te beschermen tegen olierampen en klimaatverandering is door olieboringen bij de Noordpool geheel te verbieden.’

Greenpeace pleit voor het instellen een natuurreservaat rond de Noordpool, waar alle commerciële activiteiten worden verboden. Schipper: ‘Naar olie boren bij de Noordpool is als het bouwen van een kolencentrale op de Veluwe. Dat dóe je gewoon niet.’

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Rolf Schipper, campagneleider, tel. 06-29001156 of
Ilse van der Poel, persvoorlichter, tel. 06- 2503 1012