Amsterdam, Nederland — Milieu-, vrouwen-, gezondheids- en consumentenorganisaties zijn blij met de beslissing van het Europees parlement om schadelijke chemische stoffen verplicht te vervangen voor veiligere alternatieven. Helaas hebben de Europarlementariërs nagelaten om te zorgen voor voldoende informatie over veiligheid en gezondheid van chemische stoffen.

Het Europees parlement steunt het verplicht vervangen van schadelijke chemische stoffen voor veiligere alternatieven, wanneer deze aanwezig zijn (substitutie principe). Dit is een duidelijke boodschap naar de Raad van Milieuministers van alle lidstaten die binnenkort over REACH moeten beslissen. Deze voorwaarde is essentieel om een einde te maken aan de opeenhoping van schadelijke stoffen in ons milieu.

De organisaties waarschuwen wel dat de hoeveelheid informatie die beschikbaar komt over chemische stoffen het onmogelijk maakt om schadelijke stoffen te identificeren. Dit in tegenstelling tot de doelstellingen van REACH. Op dit moment is er geen informatie beschikbaar over milieu- en gezondheidseffecten van 90% van de stoffen. De organisaties veroordelen daarom het besluit van het Europees parlement om de hoeveelheid testgegevens in REACH ernstig te verzwakken.

Een REACH dat onvoldoende informatie geeft over chemische stoffen kan niet zorgen voor de bescherming van mens en milieu. Duizenden chemische stoffen zullen op de markt blijven zonder dat we weten dat ze giftige eigenschappen hebben. De Raad van Milieuministers heeft de mogelijkheid om het wetsvoorstel te versterken door zowel te zorgen voor voldoende gegevens om de schadelijke chemische stoffen te identificeren als de verplichting om schadelijke stoffen te vervangen door veiligere alternatieven. Deze unieke kans om mens en milieu te beschermen mag niet opgeofferd worden voor de korte termijn belangen van de chemische industrie.

Dit is een gezamenlijk persbericht van:

Greenpeace Nederland, Stichting Noordzee (SDN), Women in Europe for a Common Future (WECF), Reinwater Stichting, de Waddenvereniging, Milieudefensie, Meldpunten Netwerk Gezondheid en Milieu (MNGM), FNV, Stichting Natuur & Milieu (SNM)