Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Greenpeace-offensief tegen gif in cosmetica

Persbericht - 31 oktober, 2005
Amsterdam, Nederland — Milieuorganisatie Greenpeace pakt grote cosmeticaconcerns zoals Proctor & Gamble, L’Oreal en Sarah Lee aan, die gevaarlijke chemicaliën in hun producten gebruiken. De milieuorganisatie brengt daarom vandaag een handige koophulp uit waarin meer dan 450 gangbare cosmeticaproducten worden ingedeeld op de aanwezigheid van gifstoffen. Dit gidsje, onder de titel "MOOI” wordt de komende maanden in een oplage van meer dan 900.000 stuks onder consumenten verspreid. Actievoerders van Greenpeace spreken deze week enkele van de foute cosmeticabedrijven aan.

Cover van Mooi - Gids voor schoonheid zonder gif

De informatie in "MOOI" komt van cosmeticaproducenten zelf. Greenpeace heeft hen gevraagd om duidelijkheid te geven over schadelijke stoffen in hun producten. Aan de hand van deze informatie zijn de merken ingedeeld met de kleuren rood, oranje en groen. Rode producten bevatten schadelijke stoffen, de producent is niet van plan ze te verwijderen of heeft geweigerd informatie te geven. Oranje producten bevatten nu nog schadelijke stoffen, maar het bedrijf is bezig het productieproces aan te passen zodat het zonder deze stoffen kan. Groene producten bevatten helemaal geen giftige chemische stoffen.

"Stoffen zoals ftalaten en synthetische musk dringen overal in het milieu door: van ijsberen op de Noordpool tot aan ons eigen regenwater en menselijk bloed. Ze zijn moeilijk afbreekbaar en hebben vaak hormoonverstorende eigenschappen. Voor de meeste toepassingen van deze stoffen zijn niet-schadelijke alternatieven voorhanden," zegt Bart van Opzeeland, Greenpeace-campagneleider giftige stoffen."Dat sommige cosmeticaproducenten nog steeds gebruik maken van deze gifstoffen is onaanvaardbaar."

De informatie uit "MOOI" is ook digitaal beschikbaar op de website http://www.lichaamzondergif.nl. Daar kan ook de "cosmeticatest" worden gedaan. Consumenten kunnen zien of de cosmeticaproducten die zij gebruiken schadelijke stoffen bevatten. Is dit het geval dan sturen zij met enkele muisklikken een e-mail naar de betreffende producent met het verzoek om te stoppen met het gebruik van schadelijke stoffen.

Met deze actieweek worden cosmeticaconcerns en de Europese politiek onder druk gezet te werken aan strenge regels voor chemicaliën. Half november vinden in het Europees parlement de eerste stemmingen plaats voor REACH, het nieuwe Europese stoffenbeleid. Greenpeace vindt het voorstel dat daarvoor op tafel ligt te slap. De milieuorganisatie wil onderzoek naar veiligheid vannieuwe stoffen en een verbod voor stoffen die gevaar voor mens en milieu opleveren.

Onderwerpen