Den Haag, Nederland — Vandaag zijn wij hier geconfronteerd met de keerzijden van gentechnologie. Vanmorgen is  weerlegd dat gentechnologie nodig zou zijn om de wereldbevolking te voeden. Er is nu genoeg voedsel voor iedereen, maar niet iedereen kan daar over beschikken. Bijvoorbeeld omdat mensen geen geld hebben om voedsel te kopen. De experts uit het zuiden hebben uitgelegd waarom zij zorgen hebben over de introductie van gentechnologie. Dat is onder meer de afhankelijkheid (middels koppelverkoop) van multinationals, en de onvoorspelbare gevolgen voor milieu en agrobiodiversiteit. Boeren in de derde wereld hebben veel betere alternatieven.

Wij menen dat een pas op de plaats nu gewenst is. Op grond van solidariteit met het zuiden, vanwege de gevolgen voor het milieu, omwille van de belangen van dieren en met het oog op de voedselveiligheid.

Nu we in Nederland na jaren van intensivering van de landbouw onderkennen, dat het anders moet, is een keuze voor gentechnologie, wat ons betreft onvoorstelbaar. Het kabinet zet met de integrale nota biotechnologie echter flink op deze techniek in, zonder dat de risicoís ervan bekend zijn. De regering laat na de verschillende scenarioís ñgewone landbouw, duurzame landbouw en genetische landbouw- naast elkaar te zetten in een open nut en noodzaak discussie. De belangen van dieren (in veeteelt en als proefdier) moeten zorgvuldig worden afgewogen. De regering zegt duurzame(re) landbouw en veehouderij te steunen, maar concrete steun wordt afgebouwd. De geldkraan dreigt te worden dichtgedraaid, terwijl voor gentechnologie een half miljard wordt vrijgemaakt.

Wij hoorden vandaag dat gentech en gentechvrij moeilijk of niet kunnen samen gaan. Er wordt vaak geschermd met de term keuzevrijheid. Maar die keuze bestaat niet in de praktijk. Eerst zijn garanties nodig om keuzevrijheid werkelijk te garanderen. Zolang die garanties voor gentechvrije producten er niet zijn, is een pas op de plaats nodig.

Concreet betekent dat:

• Nederland sluit zich aan bij het de facto moratorium in Europa (in Italie, Denemarken, Luxemburg, Oostenrijk, Griekenland en Frankrijk)
  • Reeds toegelaten veldproeven en commerciele teelt worden heroverwogen
  • Patentering van planten en dieren is niet meer aan de orde (herziening van de Europese richtlijn), erkenning van farmer’s rights.
  • Bij de besteding van ontwikkelingsgeld worden de belangen van lokale boeren als uitgangspunt genomen
  • Te allen tijde worden andere opties en initiatieven eerlijk in de nationale en Europese besluitvorming meegewogen

Deze aanbevelingen en conclusies worden aangeboden aan kabinet en kamerleden.

Voor meer informatie, namens alle 15 maatschappelijke organisaties:

Greenpeace persvoorlichting (020) 5236623 of 06 17 404646

Dierenbescherming (070) 3142738 of 06 221 053 92

Platform Biologica (030) 2339985

Het integrale verslag van de conferentie wordt gepubliceerd op www.gentechdebat.nl.

Greenpeace, Dierenbescherming, Stichting Natuur en Milieu, N(o)vib, Hivos, Proefdiervrij, XminY, Inzet, Alternatieve Konsumentenbond, Both Ends, Milieudefensie, Platform Biologica, Nederlands Platform Gentechnologie, ICCO, Kerken in Aktie