Greenpeace demonstreert gifvrije cosmetica op Huishoudbeurs

Nederland — Greenpeace presenteert zaterdag op de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam de tweede editie van haar cosmeticagids ‘MOOI’. Hiermee pakt de milieuorganisatie opnieuw grote cosmeticaconcerns aan zoals l’Oréal en Proctor & Gamble, die schadelijke chemicaliën in hun producten gebruiken. ‘MOOI’ is een handige koophulp waarin meer dan 700 gangbare cosmeticaproducten worden ingedeeld op de aanwezigheid van gifstoffen. De eerste editie van de ‘MOOI’ van oktober 2005, was aanleiding voor 10.000 consumenten om ruim 80.000 e-mails naar hun cosmeticaproducenten te sturen met het verzoek over te stappen op gifvrije alternatieven.

Het is druk op de stand van Greenpeace tijdens de Margriet Winterfair. Greenpeace laat op de beurs zien dat mooi opmaken ook milieuvriendelijk kan. Bezoekers kunnen ook de MOOI meenemen. Een handige koophulp voor veilige cosmetia, uitgegeven door Greenpeace Nederland.

Sara Lee gaf daarna volledige openheid over de samenstelling van
al zijn producten en bleek al bijna geen stoffen meer te gebruiken
waar Greenpeace zich zorgen over maakt. Verder is Rituals bezig om
zijn producten gifvrij te maken en besloten Hannah en Laurus hun
stoffenbeleid te wijzigen. Daarnaast meldden veel producenten van
gifvrije cosmetica zich bij Greenpeace om in ‘MOOI’ te worden
opgenomen. “De opstelling van deze bedrijven bewijst dat gifvrij
cosmetica produceren heel goed mogelijk is. Dat andere bedrijven
nog gifstoffen als ftalaten en synthetische muskverbindingen
gebruiken terwijl er goede alternatieven beschikbaar zijn is
onaanvaardbaar,” zegt Marietta Harjono, campagneleider giftige
stoffen van Greenpeace Nederland.

Aan de hand van informatie die Greenpeace bij producenten heeft
verzameld zijn cosmeticaproducten in ‘MOOI’ ingedeeld in de kleuren
rood, oranje en groen. Rode producten bevatten schadelijke stoffen,
de producent is niet van plan ze te verwijderen of heeft geweigerd
informatie te geven. Oranje producten bevatten nu nog schadelijke
stoffen, maar het bedrijf is bezig het productieproces aan te
passen zodat het zonder deze stoffen kan. Groene producten bevatten
helemaal geen giftige stoffen.

In het najaar van dit jaar wordt er in Brussel voor het laatst
gestemd over REACH, de nieuwe Europese wetgeving voor chemische
stoffen. Dit geeft Nederland de kans alsnog voor het milieu en
innovatie te kiezen. De milieuorganisatie blijft strijden voor
verplichte vervanging van schadelijke stofffen voor veilige
alternatieven.

Aan de bezoekers van de Huishoudbeurs wordt getoond welke
cosmetica gevaarlijke chemicaliën bevatten en welke niet. In de
stand demonstreren visagistes gifvrije producten. Bezoekers kunnen
ook meedoen aan de cyberactie. Ze kunnen op een computer bekijken
welke producten die zij zelf gebruiken giftige stoffen bevatten.
Vervolgens kunnen ze producenten direct per e-mail vragen giftige
stoffen uit hun producten te halen. Aan de Nederlandse
Europarlementariërs en de minister en staatssecretaris van
Economisch Zaken vragen ze vóór een strenge REACH-wetgeving te
stemmen. De cyberactivisten maken kans op een gratis ‘groen’
cosmeticapakket ter waarde van 200 euro.