Kans om de EU- regels aan te scherpen en olie-industrie onbeperkt aansprakelijk te stellen

Rotterdam, Nederland — Greenpeace verhindert in de haven van Rotterdam het vertrek van de 26 jaar oude Byzantio. De olietanker lost een deel van haar lading van 50.000 ton olie in een Rotterdamse petroleumhaven en wil haar levensgevaarlijke reis daarna voortzetten. Ze volgt dezelfde route langs Europa als de Prestige, de enkelwandige tanker die 19 november met zo’n 70.000 ton olie aan boord verging voor de Spaanse kust. In Rotterdam zijn actievoerders vastgeketend aan de tros- en ankertouwen om de Byzantio te beletten de veilige haven te verlaten, anderen proberen de tekst “OIL HAZARD” op de kolos te schilderen.

Greenpeace verhindert in de haven van Rotterdam het vertrek van de 26 jaar oude Byzantio. De olietanker lost een deel van haar lading van 50.000 ton olie in een Rotterdamse petroleumhaven en wil haar levensgevaarlijke reis daarna voortzetten. Ze volgt dezelfde route langs Europa als de Prestige, de enkelwandige tanker die 19 november met zo’n 70.000 ton olie aan boord verging voor de Spaanse kust. In Rotterdam zijn actievoerders vastgeketend aan de tros- en ankertouwen om de Byzantio te beletten de veilige haven te verlaten, anderen proberen de tekst “OIL HAZARD” op de kolos te schilderen.

De gevolgen van de recente olieramp voor de Spaanse kust met de tanker Prestige tonen opnieuw dat oude olietankers in slechte staat enorme schade toebrengen aan het milieu. De olie uit de Prestige heeft inmiddels meer dan honderd stranden vervuild, duizenden vissen en vogels gedood en de lokale bevolking voor een deel werkeloos gemaakt. Maar volgens de regels van de IMO (de internationale maritieme organisatie van de VN) had de gezonken Prestige nog jaren mogen doorvaren, want zulke enkelwandige oude tankers zijn nog toegestaan tot 2015. Tot die tijd lopen mens en milieu groot gevaar omdat olietankers met lading en al bezwijken. Met duizenden tegelijk bevaren zulke oude tankers de wereldzeeën. Dagelijks doorkruisen 43 tankers waaronder olietankers alleen al het Nederlandse deel van de Noordzee. Ze varen ook langs het kwetsbare Waddengebied.

Greenpeace heeft samen met het WNF en de internationale vakbond voor zeelieden (ITF) VN-secretaris-generaal Kofi Annan verzocht om de scheepvaartsector fundamenteel te veranderen.

De Byzantio, die onder de Maltese vlag vaart is één van de 2200 gevaarlijke schepen. Het Paris Memorandum of  Understanding, het internationale overleg van haveninspecteurs, heeft Malta kort geleden op haar zwarte lijst gezet, omdat het land de hand licht met de veiligheidseisen. Net als de vergane Prestige is de Byzantio onderweg naar Singapore. Greenpeace heeft de olietanker in de haven van Tallin (Estland) afgelopen vrijdag urenlang tegengehouden. Ter hoogte van Hamburg probeerden activisten zondag het schip de veilige haven in te loodsen.

Greenpeace pleit voor een onmiddellijk verbod op enkelwandige tankers, strengere veiligheids-regels, een vaarverbod voor tankers rond ecologisch kwetsbare gebieden en onbeperkte aansprakelijkheid van alle betrokkenen, van olie-industrie tot scheepseigenaren. Belangrijke havens als Rotterdam kunnen de gevaarlijke tankers alvast weren. De regeringen van Europese landen kunnen hun kans grijpen om de drijvende schroothopen voor 2015 uit de zeeën te bannen. Op 5 en 6 december vergaderen Europese ministers van Transport in Brussel over veiligheids- en milieunormen op zee. En op 12 en 13 december komt het onderwerp opnieuw aan de orde in de EU-top in Kopenhagen. Een prachtige gelegenheid om de vele bloedlinke transporten in gammele, oude tankers gezamenlijk te stoppen. Greenpeace roept Nederland op om zich in de EU sterk te maken voor een verbod op onveilige tankers. Laat deze kans niet lopen!