Amsterdam, Nederland — Alle grote supermarkten in Nederland hebben een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld en de eerste verbeteringen in het assortiment doorgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace, dat vandaag (dinsdag) openbaar wordt. Alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare vissoorten(1) is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf.





“Supermarkten zijn
medeverantwoordelijk voor het voortbestaan van het leven in de oceanen. Als zij
bedreigde en schadelijk gevangen vis niet langer verkopen, krijgt het zeeleven
kans te herstellen. Dan kan de consument met een gerust hart in de supermarkt
vis kopen”, aldus Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace. Em-TE,
Golff en Deen blijven de koplopers in de ranglijst die Greenpeace maakt van de
achttien grootste supermarktketens van Nederland. Aldi, Troefmarkt, Vomar,
Dekamarkt en Dirk van den Broek hebben de grootste verbeteringen in het
visinkoopbeleid doorgevoerd.

Overbevissing is een bedreiging voor
meer en meer vissoorten. Als supermarkten bij hun inkoop geen rekening houden
met de slechte staat van de visbestanden, blijft er voor onze kinderen geen vis
meer over. Daarnaast zijn sommige vangstmethoden zeer verspillend en schadelijk
voor het leven in de zee.

Medewerkers van Greenpeace zien in
de supermarkten de eerste verbeteringen in het tonijn- en kabeljauwassortiment.
Steeds meer blikken en filets worden vervangen door tonijn en kabeljauw
afkomstig van gezondere bestanden en betere vangsttechnieken. Op andere soorten
doen supermarkten nog te weinig. Alleen Dirk van den Broek stopte met de
verkoop van de zeer bedreigde paling. In veel supermarkten liggen nog
wildgevangen tropische garnalen. Voor elke kilo van deze garnalen wordt wel
tien kilo ander zeeleven bijgevangen, waaronder bedreigde schildpadden en
zeepaardjes. Albert Heijn en C1000 blijven als enige de kwetsbare en slecht
beheerde zeewolf verkopen, Albert Heijn daarnaast ook de overbeviste roodbaars.
“Het is voor de consument nog steeds goed oppassen, want goede en foute vis
ligt nog door elkaar in de schappen,” aldus Femke Nagel.

Deze ranglijst is een vervolg op de
campagne die in september 2007 startte. Het onderzoek bekijkt het assortiment,
de inkoopvoorwaarden, de traceerbaarheid van vis, etikettering en transparantie
naar de consument. Terwijl in april 2008 nog meer dan de helft van de supermarkten
te weinig deden (rood scoorden), concludeert Greenpeace nu dat de hele sector
op de goede weg is (oranje). Nog geen enkele supermarkt heeft echter het
inkoopbeleid en het assortiment al helemaal op orde. Maar als de supermarkten
de huidige verbeteringen het komende jaar doorzetten verschijnen mogelijk
volgend jaar al de eerste supermarkten in groen.