Amsterdam, Nederland — Nestlé, het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld, heeft vandaag gezegd geen grondstoffen zoals palmolie meer te zullen accepteren waarvoor regenwoud is gekapt. Deze stap komt na een twee maanden lange campagne van Greenpeace, gericht tegen het gebruik van foute palmolie door Nestlé. De uitbreiding van plantages voor palmolie en papierpulp is de hoofdoorzaak van de razendsnelle ontbossing in Indonesië en het uitsterven van de orang-oetan.

Forest Action at Nestlé HQ in London. © © Jiri Rezac / Greenpeace

“Dit is geweldig nieuws voor de oerbossen, voor de orang-oetan, en voor de honderdduizenden mensen die Nestlé een protestmail hebben gestuurd. We roepen andere voedingsbedrijven zoals Ahold en Wal-Mart op om dit goede voorbeeld te volgen.” zegt Michiel van Geelen, campagneleider bossen van Greenpeace Nederland, “Een van de 50 grootste en meest invloedrijke bedrijven wereldwijd gaat alle grondstoffen weren die afkomstig zijn van leveranciers die bijdragen aan de vernietiging van het regenwoud.”

Onder het nieuwe duurzame beleid van Nestlé worden alle leveranciers doorgelicht. Bedrijven met plantages en boerderijen die in verband worden gebracht met ontbossing, aantasting van kwetsbare veengebieden, illegale praktijken of sociale misstanden worden zo snel mogelijk verwijderd uit de aanvoerketens van Nestlé. Dit is van toepassing op bedrijven zoals Sinar Mas, de meest notoire palmolie- en papierpulpproducent van Indonesië, zolang ze niet voldoen aan de criteria van het nieuwe Nestlé beleid. Het nieuwe beleid heeft ook gevolgen voor palmolie-handelaren die nog steeds afnemen van Sinar Mas, zoals Cargill.

“Deze stap van Nestlé is een luid en duidelijk signaal aan Sinar Mas en de rest van de palmolie- en papierpulpproducenten. Het verwoesten van regenwouden en veengebieden is onacceptabel. Er wordt geen zaken gedaan met bedrijven die hier toch mee door gaan. We gaan scherp in de gaten houden of Nestlé dit nieuwe beleid ook zo snel mogelijk in de praktijk brengt.” aldus Van Geelen.

Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland gesteund door circa 520.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke biodiversiteit op land en in zee.