Philips opnieuw strafpunt vanwege foute lobby

Amsterdam, Nederland — Greenpeace complimenteert Nokia, dat vandaag koploper is geworden van de Guide to Greener Electronics. De negende editie van de groene meetlat voor elektronicamerken laat zien dat meer bedrijven hun milieubeleid verbeteren. Voor de derde keer op rij is Nintendo hekkensluiter: de bekende gameproducent bevindt zich met zijn milieumaatregelen in het stenen tijdperk.

De Guide to Greener Electronics versie 9.






Telefoongigant
Nokia is terug op nummer één, waar het merk bij de allereerste ranglijst in
2006 ook te vinden was. Het bedrijf claimde vorig jaar in tientallen landen
inzamel- en recyclingsystemen te hebben, maar controles van Greenpeace wezen
uit dat die in India, Rusland en Argentinië in de praktijk niet werkten.
Afgelopen jaar heeft Nokia zijn inzamelstructuur flink verbeterd. Het strafpunt
vanwege misleidende informatie verviel daarmee.

Een aantal merken brengt tegenwoordig apparaten op de markt zonder PVC en
broom. Nokia en Sony Ericsson maken mobieltjes en Apple maakt het nieuwste
iPod-model zonder deze giftige materialen. Kim Schoppink, campagneleider
giftige stoffen van Greenpeace complimenteert hen daarmee: “Zij laten zo zien
dat het mogelijk is om groener te produceren. Laat de achterlopers hun kop
eindelijk uit het zand halen.”

Ondanks vooruitgang op het gebied van energiebesparing bij productie en tijdens
gebruik van hun apparaten, blijft het Nederlandse topmerk Philips achter bij
andere merken. Philips scoort een magere 3,7 vanwege de slechte inzameling en
recycling. Veel afgedankte Philips apparaten komen daardoor op vuilnisbergen in
ontwikkelingslanden terecht, waar ze het milieu vervuilen en
gezondheidsproblemen veroorzaken. Slechte lobby leverde een strafpunt op: als
enige producent heeft Philips bij de Europese Commissie geprobeerd om de
individuele verantwoordelijkheid voor producenten uit de Europese wetgeving te
laten halen. “Philips vindt inzameling en recycling van hun apparaten vooral de
zorg van anderen.” constateert Schoppink.

Greenpeace wil dat de hele elektronica-industrie groener wordt. Alle bedrijven
moeten gifvrije producten maken, hun oude apparaten inzamelen en op een goede
manier verwerken. Zo kan voorkomen worden dat de apparaten op afvalbergen in
ontwikkelingslanden belanden. Ook moeten elektronicabedrijven hun
energieverbruik flink gaan terugdringen om de wereldwijde klimaatverandering
een halt toe te roepen.