Valencia, Spanje — Het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior ligt nu voor de veertiende dag aan de ketting in de Spaanse haven Valencia. Op 13 juni nam de Spaanse overheid het schip in beslag tijdens een actie tegen fout hout uit Afrika. Om het schip vrij te krijgen moet de milieu-organisatie 300.000 euro betalen. Greenpeace, is verbijsterd over het harde optreden na een vreedzame actie en eist haar vlaggenschip terug.

Het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior ligt nu voor de veertiende dag aan de ketting in de Spaanse haven Valencia. Op 13 juni nam de Spaanse overheid het schip in beslag tijdens een actie tegen fout hout uit Afrika. Om het schip vrij te krijgen moet de milieu-organisatie 300.000 euro betalen. Greenpeace, is verbijsterd over het harde optreden na een vreedzame actie en eist haar vlaggenschip terug.

Volgens kapitein van de Rainbow Warrior, Joel Stewart, is de Spaanse aanklacht uitzonderlijk zwaar. Nog niet eerder werd een dermate hoge borg geëist. “De Spaanse regering zou de criminelen moeten pakken, die de bossen op de wereld vernietigen. In plaats daarvan ontnemen ze ons het democratische recht op vreedzaam protesteren.”

De protestactie in Valencia was gericht tegen illegale houtkap en de verwoesting van oerbossen. De Rainbow Warrior wist het vrachtschip Honour 24 uur lang de toegang tot de haven te belemmeren. Het vrachtschip bevatte een lading timber uit de tropische regenwouden van Kameroen, West-Afrika. Het hout is van het beruchte houtkapbedrijf TTS (Transformation Tropical du Sud). Dit bedrijf was eerder betrokken bij verschillende overtredingen van houtkapwetten en ontving al verschillende sancties van de Kameroense regering.

Op dit moment ligt de Rainbow Warrior in een industriehaven van Valencia. De politie houdt het schip goed in de gaten, merkt de bemanning, die aan de slag is gegaan met onderhoud van het schip. “Bij alles wat we doen, komt er meteen een bootje van de Guardia Civil langszij”, vertelt de Nederlandse Greenpeacemedewerker Sandra Schalk, die de afgelopen weken aan boord was van het vastgelegde zeilschip.

De Spaanse autoriteiten hebben hard gereageerd met de inbeslagname van de Rainbow Warrior, vindt Greenpeace. “Het lijkt erop dat dit de enige manier is, waarop de Spaanse regering protesten tegen de import van fout hout kan tegenhouden”, stelt Ingrid Visseren, de Nederlandse bossencampaigner van Greenpeace. “En dat, terwijl dit hout zonder belemmering de havens van Spanje en andere Europese landen binnenkomt.” Met brieven aan Spaanse ambassades wereldwijd, een rechtszaak en een cyberactie wil Greenpeace de Spaanse regering ertoe bewegen, het vlaggenschip van de milieu-organisatie terug te geven.