Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Supermarktklanten vragen: stop verkoop foute vis

Persbericht - 23 september, 2008
Amsterdam , Nederland — Tien supermarkten die rood scoren op de ranglijst voor duurzame vis hebben 5200 actiekaarten gekregen van Greenpeace. Daarnaast zijn nog eens vijftigduizend actiemails verstuurd. Het zijn allemaal verzoeken van supermarktklanten, die bezorgd zijn over de oceanen. Vissoorten waar het slecht mee gaat en die op een schadelijke manier worden gevangen of gekweekt liggen nog steeds volop in de schappen. De tien supermarkten in rood hebben nog steeds geen openbaar duurzaam inkoopbeleid voor vis.

De tien ‘rode’ supermarkten die op basis van het Greenpeace onderzoek in april het slechtst scoorden in de ranglijst van Greenpeace zijn Aldi, de Troefmarkt buurtsupers, Vomar, Spar, Hoogvliet, Lidl, Jan Linders, Coop, C1000 en Dekamarkt. De directies van de rode tien kregen de actiekaarten van hun eigen klanten persoonlijk aangeboden door Greenpeace. Een aantal van deze supermarkten gaven aan dat ze snel meer duidelijkheid willen geven aan hun klanten en het aanbod van foute vis willen afbouwen.

Greenpeace werkt nu aan de vernieuwde ranglijst die later in het jaar verschijnt. De milieuorganisatie onderzoekt op welke wijzen de grootste achttien supermarkten bij hun inkoop rekening houden met de grootste bedreigingen van de oceanen en of ze nog ’foute vis’ in hun winkels verkopen. Supermarkten die hun klanten duidelijkheid geven over de verbeteringen in hun inkoopbeleid kunnen hoger op de ranglijst terechtkomen. De ‘rode tien’ kunnen zo oranje of zelfs groen worden. “Klanten maken met de kaarten duidelijk hoe belangrijk de oceanen zijn.” zegt Oceanen campagneleider van Greenpeace Femke Nagel, die de gesprekken voert met de winkelketens.

Op de populaire zomerfestivals vulden duizenden festivalbezoekers de actiekaart in om hun supermarkt op te roepen om hun inkoopbeleid openbaar te maken en te stoppen met de verkoop van ‘foute’ vis. Daarbovenop hebben mensen nog eens vijftigduizend actiemails naar supermarkten verstuurd via de website www.maakschoonschap.nl

Alle oceanen raken uitgeput. Overbevissing, de jacht op walvissen, bijvangst van bedreigde diersoorten en gigantische vervuiling vormen enorme bedreigingen voor het zeeleven. Dankzij een wereldwijd netwerk van zeereservaten krijgt het zeeleven de kans te herstellen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek pleit Greenpeace ervoor dat tenminste 40 procent van de oceanen snel en volledig wordt beschermd tegen alle schadelijke activiteiten. In de overige 60 procent is duurzame visserij noodzakelijk. Supermarkten kunnen bijdragen aan het hoognodige herstel van de zee door geen overbeviste en schadelijk gevangen of gekweekte vissoort meer te verkopen.