De recente olieramp voor de Spaanse kust met de tanker Prestige bewees opnieuw wat voor onbeschrijfelijke schade de vele oude en slecht gecontroleerde olietankers toe kunnen brengen aan het milieu. Volgens de regels van de IMO (de internationale maritieme organisatie van de VN) mogen zulke enkelwandige tankers nog tot 2015 blijven varen. Er gaat dus pas over dertien jaar een internationaal verbod van kracht. Tot die tijd lopen mens en milieu groot gevaar.

Omschrijving:

De 26-jarige Byzantio vaart onder Maltese vlag. Het internationale overleg van haveninspecteurs heeft Malta kort geleden op haar zwarte lijst gezet, omdat het land niet verantwoordelijk omgaat met de meest fundamentele veiligheidseisen.

Greenpeace eist dat de regeringen van Europese landen de drijvende schroothopen, zoals de Prestige en de Byzantio, voor 2015 uit de zeeën bannen. Ook pleit Greenpeace voor onbeperkte aansprakelijkheid van de wereldwijde olie-industrie en strengere veiligheidsregels voor olietransporten.

In dit document staan feiten over de Byzantio en de maritieme wetgeving.

Aantal pagina’s: 2

byzantio-en-maritieme-wetgevin