De jarenlange kap van mahonie dreigt de soort uit te roeien in heel tropisch Amerika, inclusief Brazilië. Daarom moet mahonie terechtkomen op lijst 2 van CITES. Imazon, het Amazone instituut voor mens en milieu ondersteunt opname van mahonie in lijst 2 en licht dat toe in dit (Engelstalige) rapport.

Auteur: Imazon- Amazon Institute of People and the Environment

Omschrijving: In november komen de leden van CITES bijeen in Chili. CITES (1975) is het verdrag over de internationale handel in bedreigde planten- en diersoorten. Guatemala en Nicaragua hebben opname voorgesteld van mahonie (Swietenia macrophylla, Meliaceae) in lijst 2. Mahoniehandelaren moeten dan aantonen dat de wijze van kappen de rol van mahonie in het ecosysteem niet bedreigt. Imazon beveelt in dit rapport de Braziliaanse regering aan de opname van mahonie in lijst 2 actief te ondersteunen. Imazon is het Amazone instituut voor mens en milieu.

Brazilië plaatst mahonie nu nog eenzijdig op lijst 3. Mahoniehandelaren hebben dan alleen een exportvergunning nodig die verzekert dat de mahonie op legale wijze is gekapt. Opname in lijst 2 versterkt de maatregelen die Brazilië zelf neemt om de internationale mahoniehandel te reguleren. Bovendien hoeft legaal gekapt en duurzaam beheerd mahoniehout dan niet langer te concurreren tegen het goedkopere illegaal gekapte hout.

Aantal pagina’s: 9

imazon-supports-increased-cont